Arcade Fire: The Suburbs

Arcade Fire
The Suburbs
Merge MRG385

Av: Tobias Norström

Publicerad: ons, 2010-09-01 18:33

På live-samlingen Live/1975-85 inleder Bruce Springsteen sitt New Jersey-epos "The River" med att berätta historien om förhållandet till sin far under Vietnamkriget. En rörande fin historia som på många vis ringar in Springsteens förmåga som rockestradör och samtidigt vittnar om ett slags berättelsens möjligheter i den gamla rockmusiken.

Idag ser rocklandskapet annorlunda ut. Förutom Springsteen och hans gelikar finns inom genren få samtida exempel som berättar sin generations historia. Det är därför lika spännande som förvånande att utforska texterna på Arcade Fires nya album The Suburbs. Här trängs bilder från förorten och känslor inför börskraschen med tablåer över döda shoppingcentrum och den splittrande ungdomskulturen.

And now the music divides
Us into tribes
You grew your hair so I grew mine
They said the past won't rest
Until we jump the fence and leave it behind

En illustrativ lyrik dominerar och albumet igenom återkommer ångestladdade porträtt av en ny värld som tar form utom individens kontroll eller inverkan. Det är i denna brist på kontroll Arcade Fire odlar sitt uttryck. Musikaliskt finns här referenser till en historiskt etablerad arenarock men med The Suburbs tas denna estetik i en ny, spretigare inriktning. Betoningen ligger givietvis på ett slags frenetisk indierock men samtidigt finns en underliggande känsla av vemod och experimentlusta (något som kanske kan förklaras av bandets sjumannauppsättning med anmärkningsvärda stråkar och klaviaturinslag).

'Cause on the surface the city lights shine
They're calling at me, come and find your kind
Sometimes I wonder if the World's so small
That we can never get away from the sprawl
Living in the sprawl
Dead shopping malls rise like mountains beyond mountains
And there's no end in sight

En nerv och en latent nivå av oljud ger här musiken en extra dimension och skänker i förlängingen även texterna ett mer effektfullt anslag. Det är smart och vackert på samma gång, ett slags musikalisk punkt i vilken poesin möter intellektet i indiemusiken. Och även om The Suburubs må bygga på en gedigen rocktradition lyckas Arcade Fire onekligen framställa något kontemporärt och nyskapande. Med spår som "The Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)" och "Half Light II (No Celebration)" tar de indierocken till en ny nivå och skapar därigenom ett av årets allra starkaste album.