Arp In Light

Arp
In Light
Smalltown Supersound 133

Publicerad: lör, 2010-01-02 20:42

Alexis Georgopoulos (Arp) kommer från San Francisco och har tidigare varit med i banden Tussle och The Alps. Om Tussles ”Telescope Mind” skrev jag tidigare i år att den blir som bäst ”när influenser från tyska band som Neu! och Cluster tar över”. På ”In Light” blir det bäst hela tiden! Dieter Moebius och Hans-Joachim Roedelius kan känna sig hedrade, tillika Brian Eno och faktiskt även Terry Riley.

”In Light” är sex kompositioner på strax under en timme. Tidlös pulserande musik framförd på analoga synthesizers, piano, ”pulsmaskiner”, pedaler, flöjt och en fyrakanals kassettbandspelare. Omslagets soluppgång blir stämningsmässig verklighet redan på inledande ”St Tropez”, där konceptet med upprepade analoga slingor som möter enkla syntmelodier slås fast för att sedan föras vidare under skivans lopp. Men stämningarna skiftar, om än den alltid är vänlig och inbjudande, och de kosmiska signalerna når olika långt ut i de galaktiska sfärerna.

Repeterade syntgångar etsar sig fast, orgelljud projicerar bilder av Terry Riley i skräddarställning och spirituella pianoslingor gör mig glad. Låtarna och hela ljudbilden utstrålar en sådan värme att jag blir alldeles upprymd.

Fingertoppskänslan är det inget fel på. Ljudkällorna slåss inte om utrymmet utan hålls tillbaka i antal. Ofta handlar det om att en synt upprepar en fras, en annan spelar en enkel melodi och en tredje sänder ut långa pulser. Och det räcker.

Som Arp har Alexis Georgopoulos gjort en helt underbar skiva. Även om mycket är hämtat från nämnda inspirationskällor känns det så ärligt att det inte gör något. Återvinning på ett strålande sätt!