Art Ensemble of Chicago Non-Cognitive Aspects of the City

Art Ensemble of Chicago
Non-Cognitive Aspects of the City – Live at Iridium
Pi Recordings PI20 (Forsyte)

Publicerad: tis, 2009-11-17 14:08

Glädjande nog tar nu mitt intresse för Art Ensemble of Chicago fart igen efter några ljumma år. På denna dubbel-live inspelad i New York i april 2004 finns mycket av det jag förknippar med tidigare musik av denna fantastiska grupp. Lekfullheten, luftigheten, glädjen, allvaret, lyhördheten och öppenheten i deras Great Black Music. Full av sväng, rytmer, kollektiva improvisationer och individuellt drivna solon.

En av höjdpunkterna är snabba ”Song for Charles” där basisten Jaribu Shahid med lätt hand pumpar upp basgången i full fart medan sopransaxofonen (tyvärr, jag är osäker på om det är Joseph Jarman eller Roscoe Mitchell) spottar ur sig cirklar av inbjudande toner. Don Moyes formidabla rullningar över trummorna sätter det hela i livfull gungning och med sin trumpet lägger Corey Wilkes färg med vassa, snabba och korta toner. Alldeles förträffligt bra!

På den nära 20 minuter långa ”Erika” drar de ner tempot ordentligt men släpper inte på inlevelsen. Sorgligt vaggar den sig framåt i sakta mak till ett poem läst av Joseph Jarman för att sedan vecklas ut till en lyhörd kollektiv improvisation där både Jarmans och Mitchells saxofoner spelar ut det inneboende vemodet.

Allt når inte upp till dessa två underbara låtar. Men trots att gruppen närmar sig den respektingivande åldern av 40 år lider musiken på dessa skivor inte av någon mättad rutin. Tvärtom! Men visst är det svårt att komma ifrån saknaden efter bortgångna Lester Bowie och Malachi Favors, dock gör Jaribu Shahid, bas och slagverk, och Corey Wilkes, trumpet och slagverk, ett klart godkänt jobb.