Atlas Sound:Logos

Atlas Sound
Logos
4AD CAD2930 (Playground)

Publicerad: tors, 2009-11-19 14:35

Jag gick hem tio minuter innan Deerhunter gjorde en nattkonsert på Way Out West. Det grämer mig. För det är något speciellt med Deerhunter och sångaren/frontfiguren Bradford Cox. Det finns någon slags spänning i musiken, ett band, en artist, som tycks kunna ta vilken väg som helst.

Men det känns fortfarande som både Deerhunter och Cox soloprojekt Atlas Sound har storverken framför sig. Den första Atlas Sound-plattan Let the Blind Lead Those Who Can See But Can Not Feel var ett typiskt sovrumsprojekt, personliga hemmabyggen, hypnagoga musikdrömmar. Logos är mer utåtriktad, mer pop, bra, men precis som föregångaren finns det få låtar som verkligen lyfter, greppar tag om medvetandet.

Allra bäst är det när han samarbetar med andra musiker. På "Walkabout" dyker Noah Lennox (Panda Bear) upp på sång, solen tittar fram, en smittande poplåt med en rytmslinga som lånats från en gammal 60-tals-hit. Panda Bear/Animal Collective-influenser hörs även på flera låtar, men inte lika tydligt, liksom filtrerat genom Cox egna idéer. Det mest lyckade spåret är "Quick Canal" med Laetitia Sadler från Stereolab på sång. Den svävar fram med ett pulserande beat och glittrande shoegazinggitarrer. Lysande!

I övrigt är det är det en skiva jag gärna sjunker ner i utan att musiken är särskilt anmärkningsvärd. Titelspåret, som kommer sist på skivan, fastnar i och för sig, sången ligger långt fram, och samsas med en ivrigt hoppande rytm och gitarr/synth-brus.

Vem vet vad Bradford Cox hittar på härnäst. Förhoppningsvis tar han ett steg som man inte har väntat sig.