Audionom Superior

Audionom
Superior
iDEAL Recordings 066

Publicerad: tis, 2009-09-29 15:11

Sedan starten, i slutet av 90-talet, har Audionoms karriär kantats av sammanbrott och återföreningar. Men nu är ungdomarna alltså återsamlade igen och "Superior" är andra fullängdaren på iDEAL Recordings.

Det är inte riktigt samma riv i musiken som på föregångaren "Retrospektiv", men intensiteten går igen. Det är som om musiken har tvättats och blivit mindre tyglad av kopplingar bakåt i tiden. Låtarna är starka och polerade med melodier som bränner sig fast i medvetandet som åskviggar i svart mörker.

Musiken hämtar fortfarande sin energi och kraft från det monotona och mörka. ”Girls & Boys” öser på i 120. Likaså ”Impostor”, som för övrigt den enda låten på skivan som sägs ha en politisk koppling. Gruppens tidigare anarkistiska uttalanden ges inte längre ett lika tydligt avtryck. Esset ”Run Into the Sun” störtar handlöst framåt. Den repeterande svadan (run run run) bränner mot instrumenten. Melodin återvänder gång efter gång i ett långt mantra som hypnotiserar. Audionom har startat motorerna och skjuter mig rätt ut i oändlighetens omloppsbana.

Hos Audionom hittar jag en sällsam råhet. Kollektivets autobanhmusik, tillsammans med Johan Hinders androgyna och avmätta stämma, frambringar en flammande intensitet. Det är en härlig blandning av industrirock, kärv punk och glödande synthmattor. I musiken finns ett motstånd. En ungdomlig kompromisslöshet. Audionom kommer aldrig att ge sig, de bara öser på och det gör mig lycklig. Jag får en känsla av samma maniska passion som när jag ser Audionom live. Alla som sett Stockholmsbandet live vet hur makalöst bra de kan vara. Att lyckas föra över den energin är svårt och få förunnat. Men det går när de själva har lust. Och det visar de onekligen på Superior.