Avarus Vesikansi

Avarus
Vesikansi
Secret Eye AB-OC-25

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: fre, 2009-11-13 11:24

För någon månad sedan hade jag den stora glädjen att närvara vid vad som med facit i hand mycket väl kan vara min största festivalupplevelse någonsin, Terrastock 6 i Providence. Finska Avarus fanns på plats och levererade utöver sin blotta närvaro även sin karaktäristiska bisarra improvisationsrock, mentala härdsmälta och vulkaniskt kraftfulla ljudlandskap.

Just när konserten passerat 20 minutersstrecket och saker och ting var på väg till en helt ny nivå tog allt plötsligt slut. Trummisen Arttu Partinen klev till sina bandkollegors stora förvåning plötsligt av scenen och deklarerade kryptiskt något i stil med ”no more, they are all the same anyway”.

På flera sätt sammanfattar det här ganska väl vad Avarus i grund och botten handlar om. Vad vi har här är nämligen ett mångfacetterat band som aldrig skulle komma på tanken att kompromissa och som inte skulle drömma om att spela 45 minuter för att det råkar vara tänkt att så ska vara fallet. Tar deras ocean av primitiv energi slut efter 20 minuter kommer följdenligt även spelningen att vara över.

Musikaliskt erbjuder ”Vesikansi” en fortsättning på den resa genom alkoholdränkt noise och skogsklädd, folkinspirerad improvisation som man inledde redan i början av 2000-talet, men likväl ter sig deras senaste alster som mindre hypnotiskt än tidigare. Kanske beror det på att trumspelet den här gången inte är lika maniskt repetitivt och inte heller tar frontpositionen i anspråk på samma sätt. Som bekant är dock allt relativt. Så att klassificera Avarus utdragna improvisationer som något annat än repetitiva mantran som likt ett lapptäcke representerar en imponerande helhet men som vid närmare inspektion också har mycket intressanta detaljer att erbjuda, vore gravt felaktigt.

Suggestionskraft, ritualism, Amon Düül, öronbedövande vackert oväsen, Yahowha, myriad av olika ljud, psykedelika och krautrock är några av de ord och uttryck som jag kommer att tänka på när jag i 49 minuter osäkrar säkerhetslinan och släpper taget. Det här är krävande men ack så belönande musik.