In Memory Of Ethiopia´s Greatest Azmari (The Cassette Years, 1988-1996)
Terp African Series AS-23
Chalachew Ashenafi
Fano
Terp African Series AS-24

Publicerad: ons, 2013-11-27 12:13

Terp – som drivs av holländska The Ex - har släppt många starka skivor med etiopisk musik och på höstens två släpp koncentrerar sig skivbolaget på två musiker och sångare som få känner till utanför hemlandet. Några låtar med Chalachew Ashenafi var med på Terpsamlingen New Ethiopian Dance Music och han har även de senaste åren spelat live i Europa, men var långt ifrån något välkänt namn som Mulatu Astatke och de andra stora namnen från ethiojazzscenen.

Bahru Kegne (1929-2000) och Chalachew Ashenafi (1966-2012) var båda två azmari, från olika generationer, musiker som man kunde se runt om i Etiopien, live, på gator, fester och i så kallade tejbeit (vattenhål där det serveras honungsvin som smakar öl), spelades musiken in överhuvudtaget gavs det ut på kassetter, åldermannen Kegne gav ut ungefär tio kassetter, där det traditionella instrumentet masinko (ensträngad luta) ibland samsas med synthar och andra moderna instrument. En azmari är en slags bard, i cd-häftena till skivorna kan man läsa att till skillnad mot en västafrikansk griot så kommenterar en azmari inte det förflutna utan samtiden, de kan häckla politiker och aktuella fenomen, medlar mellan människor. Bahru Kegne var en mästare på att improvisera fram texter och trots sin vassa tunga hamnade han aldrig i fängelse. Han respekterades, verkar det som, även av korrumperade regimer, sågs delvis som en gycklare, samtidigt som han var något av en hovmusiker under Mengistudiktaturen och var privat underhållare till ett av Haile Selassies barn.

De tolv låtarna har sång och masinkospel av Bahru Kegne, men även trummaskin, synthar och i något fall smörig saxofon. Men det gör inte så mycket, när sången är vibrerande av närvaro och de etiopiska melodierna extremt medryckande. Terp har fått hjälp med att översätta samtliga texter vilket är ett stort plus. Något mer texter om kärlek än jag väntat mig. Män som gör vad som helst för sin kvinna. Ibland går det åt skogen ändå. Det finns ett driv i texterna och sången som går in i ryggmärgen. Kegne sjunger om hemlandet och människor han möter, på den stora marknaden i Addis Abeba, på landsbygden, i hemtrakten i norra Etiopien. "Endet New Gedawo" och "Tew! Tew!" är krigarsånger, nationalistiska till sin karaktär. "Mela Mela" – välkänd via bland annat Mahmoud Ahmed – liksom "Tezetaye" - har en mycket suggestiv grundstämning. På den avslutande Tenayewa sjunger han om en skyddsängel, eller om det är verklig kvinna, bygger upp metafor efter metafor, minns barndomen i Wolloprovinsen i nordöstra Etiopien.

Inspelningarna med Chalachew Ashenafi gjordes i Holland i juli 2011 i samma veva som Ashenafi, Mesele Asmamaw (krar) och slagverkaren Misale Legesse spelade på några festivaler, bland annat i Roskilde. Året efter, när Terrie Hessels (The Ex) var i Addis Abeba, gjorde de en lång intervju med Chalachew Ashenafi, tre veckor senare var han död. Ingen vet vad som hände. Han hade problem med levern, men verkade i övrigt i gott slag. Musiken har livekänsla, inga synthar, lite kör, trummor, i centrum intensiv sång, dessutom är Ashenafis masinko mer i centrum än på kassettinspelningarna med Behru Kegne. Andy Moor från The Ex spelar elgitarr på en låt. Traditionella amhariska sånger, såväl bröllopssånger som krigarsånger som två versioner av "Tew! Tew!" Även här är texterna översatta i cd-häftet plus intervjun med Ashenafi där han berättar om sin musik och sitt liv.

Upplägget på Faro är gjord som det vore en konsert. Han startar med "Medina", en religiös sång, azmarimusiker startar alltid med en religiös sång, för att be om tillåtelse för att säga det man vill säga. Bandkompet är en fungerande kontrast, det blir mer av feststämning, men jag föredrar låtarna med endast röst och masinko, och lite slagverk, som den första versionen av "Tew! Tew!" där Chalachew Ashenafi sjunger så att allting stannar till, och stråken dansar på den ensträngade lutan, med rytm och ett komplext melodimönster. I en av texterna till skivan skriver Ken Vandermark om en konsert med Ashenafi som han såg under en vistelse i Etiopien; han säger att det är den mest makalösa vokala upplevelse han varit med om. Även på skiva finns det liknande moment. Vilken röst! Kraften, närvaron, i sången är svindlande.