Balam Acab: Wander / Wonder

Balam Acab
Wander / Wonder
Tri Angle Triangle07

Av: Tobias Norström

Publicerad: ons, 2011-08-24 16:26

Balam Acab (Alec Koone, 20 år) bygger sin musik på ljud som porlar. Det är en ny riktning som tycks ha stakats ut i och med debutalbumet Wander / Wonder, en riktning som skiljer sig från hans tidigare alsters mer utarbetade mörker. Det är samtidigt en stilistisk juxtaposition där Alec Koones syntetiskt konstruerade släpiga techno möter ett levande, organiskt element.

Kombinationen fungerar även som ett möte mellan ljus och mörker. Elektroniska toner och beats får en kompakt framtoning som formar ett slags tjock openetrerbar botten av svärta. Ovanpå finns en yta av plaskande, rinnande ljud som liksom luckrar upp alla elektroniska massiv. Det är ljus som uppstår genom spräckligt uppsprickande ljud, genom liv och ett syre ovanför ytan.

Wander / Wonder* sätt att arbeta med dessa motsättningar bildar gång på gång lika intressanta som eskapistiska kompositioner. Gång på gång grenar nya drag ut sig. Genom förvrängd sång går nya vägar i en till synes upplöst samling ljud. Ljud delas och återförenas. En gitarr manipuleras till en förlorad inspelning för att sedan dränkas av elektroniska effekter och en avlägsen sångröst. Det är vackert men kanske framförallt romantiskt då drömmar skapas i ljudform. Allt är väl avvägt för att med rätt toner bygga en väg in i lyssnarens själ. Väl ambitiöst kan tyckas men Koone använder genom sina motsättningar musiken i lika tänkande som uttrycksfull bemärkelse.

Balam Acabs musik blir en syntes av extremer, där vågornas reliefer utgör en blänkande skönhet och havsdjupens svärta en mer komplex massiv förrädiskhet. Det känns i hjärta och själ men kanske framförallt i någon form av inre sinnevärld.