Ballrogg Cabin Music

Ballrogg
Cabin Music
Hubro 2515

Publicerad: tors, 2012-05-31 21:39

Cabin Music är norska Ballroggs tredje album. Gruppen som först var en duo med Klaus Ellerhusen Holm (sax, klarinett, elektronik och fältinspelningar) och basisten Roger Arntzen (som också spelar i In the Country) är nu utbyggd till en trio med Ivar Grydeland. Faktiskt både till för- och nackdel. Fördelen ligger naturligtvis i att Grydeland är fenomenal på pedal steel, banjo och gitarr. Hans timing, ton och sinne för att skapa intressant musik gör honom alltid intressant, i Huntsville, i Dans Les Arbres eller i mer tillfälliga improvisationssammanhang. Nackdelen är att Grydeland får Ballrogg att ibland låta som en lightversion av Huntsville (framförallt i ”Swedish Country”). Gemensamma nämnare är den amerikanska traditionen av öppen låtform utan brådska som manifesteras med banjons särpräglade sound och minimalismens upprepningar, men också den österländska ragan dyker upp även om slagverken saknas. Dessa influenser kan man naturligtvis göra storverk av, och det tänder till även hos Ballrogg.

De fyra låtarna på Cabin Music klockar alla in på mellan åtta och tio minuter. Musiken tar tid på sig, bygger upp olika filmiska tillstånd. Det upprepade momentet i ”Sliding Doors” är riktigt bra, klarinett, banjo och bas med delvis olika slingor. Annars är det intressant att höra hur det bärande elementet förflyttas mellan instrumenten, även om det oftast finns i Arntzens bas. Runt fundamenten rör sig de andra i organiska rörelser snarare än försök till virtuosa utspel. Att det ändå handlar om skickliga musiker är det ingen tvekan om.