Balroynigress Shampoo & Champagne

Balroynigress
Shampoo & Champagne
KningDisk 022

Publicerad: tors, 2009-10-22 01:56

Balroynigress är det tungvrickande namnet på Eric Jeors enmansprojekt. Nyligen examinerades han från Konsthögskolan i Stockholm och nu ger Kning Disk ut debutskivan ”Shampoo & Champagne”, ett imponerande knippe aviga, stämningsmättade poplåtar.

På sin myspace-sida listar Balroynigress influenser och nämner bland annat Coil och obskyra progbanden Comus och Ramases. Det hörs inte direkt i musiken, istället tänker jag på Bonnie Prince Billy och Cat Power, harmonisk musik med starka melodier. Men i Balroynigress arrangemang finns också något helt annat, en konceptuell lekfullhet som – om jag vågar gissa – nog gynnats av friheten under konststudierna. Texter och musik går i nyenkelhetens tecken, koncentrerad, smart trubadurmusik i vältempererad lo-fidelity.

Titellåten ”Shampoo & Champagne” är en ömtålig pärla, representativ för skivans atmosfär. Texten (av Bill van Cutten, som även skrivit de flesta andra) handlar om en man i rosa strumpor, en loser eller stackare, ”trying to write poetry with a computer dictionary” men som efter något slags insikt konstaterar ”I would like to wash my brain with shampoo and champagne”, ett rim värdigt en småbakis Taube av i dag. Texterna kan annars inte direkt sägas förnya poplyriken; där finns ofta en distans, eller brist på allvar, som om den tummade anteckningsbokens lösryckta rader fogats till låttexter med ganska loj hand. Men Eric Jeor har en fin förmåga att viska fram texterna, ett tonläge i fas med musikens bräcklighet.

Den sparsamma instrumenteringen (akustisk gitarr, bas, orgel, någon synth, enstaka trummor) bärs fram i melankoliska, vaggande låtar. Medverkar gör, förutom Eric Jeor och Bill van Clutten även Elvire Soyes. Den sistnämnda sjunger på ”The landlords love-affair”, ytterligare ett kantigt snapshot om personliga misslyckanden ur vilket det kramats ett slags mild, inkännande, ganska avväpnande vardaglig skönhet.

Så i min skivhylla har plötsligt Erik Enockssons sentimentala musik till ”Farväl Falkenberg” fått konkurrens. Eller, rättare sagt, en vän.