Bark! Fume of Sighs

Bark!
Fume of Sighs
Psi 12.04

Publicerad: ons, 2012-09-12 15:48

När man tänker på Manchester som musikstad är det väl inte frijazz och improvisationsmusik som kommer först i tanken. Men att det funnits en liten men energisk scen där i alla fall sedan mitten av 80-talet berättar Phillip Marks i omslagstexten till den senaste skivan av Bark! Ornette Colemans musik, punk, Spontaneous Music Ensemble, DIY-kultur, improvisation och energi var tidiga influenser.

Phillip Marks har varit centrum i det som runt 1990 kom att heta Bark! eftersom alla medverkande musiker bodde eller hängde runt Bark Walk i stadsdelen Hulme. Tubaisten Robin Hayward var med ett tag, men när han gick mot improvisationens reduktionism i slutet av 90-talet skar det sig musikaliskt. Sedan åren runt millennieskiftet har gruppen varit en trio med Phillip Marks på slagverk, Rex Casswell på elektrisk gitarr och Paul Obermayer med samplingar. De gett ut skivor på både Evan Parker Psi och på Eddie Prevosts Matchless.

Det är de korta klangernas hegemoni. Väldigt perkussivt. 10 låtar från en och en halv minut till nära nio. Trion hittar spår som de följer och framförallt finns hela tiden en groove i musiken, det svänger riktigt bra. Inte sällan är det gitarren som tar på sig den rytmiska rollen, ibland är klangerna väldigt lika en elbas i det högre registret. Jag tilltalas även av den spänst gruppen uppvisar, stundtals studsar musiken på de korthuggna klangernas toppar. Framfört med en ganska punkig attityd i det råa och påstridiga blir Fume of Sighs en ganska spännande skiva. Inspelad i London 2009.