Baron Oufo Dar al-Hikma

Baron Oufo
Dar al-Hikma
Quadrilab Quad003

Publicerad: tors, 2015-09-03 22:20

Duon Baron Oufo låter lyssnaren stiga ned i ett mörk landskap, där traditionella instrument och fältinspelningar bygger kulisserna. Duon består av de franska musikerna Jerome Alban (gitarr) och Eddie Ladoire (keyboards). Jerome Alban känns igen från post-metal-bandet Year of No Light och Metronome Charisma. Dar al-Hikma är Baron Oufos andra skivan och musiken är inspelad mellan 2012-2014 på olika platser i Frankrike och i Berlin. Skivan är tillägnad visdomens hus, Dar al-Hikma, som var ett viktigt bibliotek och en akademi i medeltidens Bagdad.

Duons bygger sin dova drone lager på lager. Musikens täta och suggestiva atmosfär vibrerar mörkt och illavarslande skivan igenom. På ”Depth of the Prophecy” får duon hjälp av Francois Robin på fransk säckpipa, som visar sig vara ett utmärkt droneinstrument. Dhikr är det enda spåret med en någolunda fast takt, där en tamburin driver på ljudkulisserna, medan Albans gitarr jobbar frenetiskt med sina lågmälda, men explosiva riff. Ett plötsligt fågelkvitter är det enda ljuset i mörkret. Den klaustrofobiska God to Live in a Dog? fortsätter på inslagen bana, och det är först när det är fem minuter kvar på sista spåret, Blessing and Worship to the Prophet of The Lovely Star som ett klimax nås, när musiken driver iväg i något som skulle kunna vara ett John Carpenter-soundtrack.

Att bakgrunden finns i Year of No Light, ett franskt post-metal band märks. Det låter ungefär som den typen av sidoprojekt brukar göra. Det är många som sysslar med mörk dronemusik, med metallisk klang. Och det blir lite förutsägbart i längden, även om soundet är väldigt djupt. Men skivan är helt klart värd att kolla om man gillar den här typen av musik. Dar al-Hikma är utgiven på det fransk-kanadensiska bolaget Quadrilab.