Beläten Kaun (C29)
Marrow Mandler
Escapist Grounds
Beläten Gebö (C19)

Av: Mats Almegård

Publicerad: fre, 2013-05-31 11:18

Kassettbolaget Beläten håller kursen på det mörkare spåret inom elektronisk musik. Med fina släpp från bolagsbossen Thomas Ekelund och Trepaneringsritualen i backspegeln har det nu blivit dags för tre nya kassetter. Som dock spretar rejält.

Gemensamt för de tre kassettsläpp som nu kommer på göteborgsbaserade bolaget Beläten är att de alla har lyssnat storörat på åttiotalets alternativa musikikoner. Resultatet av deras retrovurm är mycket varierat.

Schweiziska Veil of Light har spanat extra hårt på band som Joy Division och på The Cure som de lät på magiska skivan Pornography. Tyvärr gör Veil of Light inget nytt med genren alls. Det ekar av influenser, men finns inte så mycket eget att hämta. Att sångaren också försöker imitera Ian Curtis är generalfelet här. Alla som någon gång hört en låt med Joy Division, och sedan någon av epigonerna, vet att det inte är någon bra idé att försöka sig på Curtis-sången. Det låter kort sagt för jävligt så fort Veil of Light öppnar munnen. Till skillnad från Curtis kan sångaren nämligen inte hålla en ton och det gör denna kassett helt outhärdlig.

På Marrow Mandlers kassett Escapist Grounds är det mindre gothrock och mer experimentell synthpop, á la tidiga Mute-akter som The Normal som står i fokus. Till skillnad från Veil of Light kan dock Marrow Mandler injicera något eget i mixen. Tyvärr är sången även här ett problem. Marrow Mandler sjunger "synthigt", dvs mörkare än vad han klarar och rätt skevt. Tyvärr tar det fokus från de snygga analogsyntharna. Riktigt bra blir det faktiskt bara när han håller tyst.

German Army är favoriten i Beläten-utgivningen våren 2013. Los Angeles-baserade German Army är sjukt influerad av Cabaret Voltaire. Lyssna på inledande "Breaking the Head" och jämför med Red Mecca exempelvis. Men lyckligtvis tar German Army cabs-influenserna vidare och skapar ett intressant kassettalbum som visserligen blinkar bakåt i tiden, men som faktiskt också leder framåt.