Beneva vs. Clark Nova

Beneva vs. Clark Nova
Dramadadatic
Fenêtre FEN005

Publicerad: fre, 2009-11-20 00:38

Det norska skivbolaget Fenêtre kommer med det ena starka elektronikasläppet efter det andra. Nu är det den Oslo-baserade elektronikaduon Beneva vs. Clark Nova som är tillbaka med ett nytt album - Dramadadatic. Musikaliskt är det ett sammelsurium av influenser och uttryck. Men det finns också genomgående drag, som de vackra melodierna och de varma atmosfärerna som speglas i låtar som ”By Analogy, Apocheir” och ”Elevator Shoes”.

Dramadadatic bjuder på cool och urban musik. I deras elektroniska universum samsas influenser från såväl pop och rock som hiphop, drone och folk. Jag tänker på akter som Aphex Twin, Boards of Canada och Matmos när jag hör musiken. Det är glitch, dub, tv-spelsmusik, gitarrplock och pianoplink huller om buller, samtidigt som det hålls ihop av en röd tråd.

”Koala Sideburns” rör sig längs en hyperlätt struktur. Sparsmakade toner och mjuka beats sänder varma vindar genom musiken. Det är varsamt och lite naivt på en och samma gång. Svävande. Men det finns också tyngre spår. Som ”Turning Moore Zebra-like” där hård techno, med dubstepundertoner, rasar. På ”Dog does eight impersonalities” hör man däremot Four Tet lätta folktronica eka någonstans i bakgrunden.

Det är som sagt många influenser nedtryckta i musiken, men det funkar faktiskt bättre än väntat. Det som verkade allt för spretigt vid första lyssnandet fogas samman i takt med att musiken får mer tid. Det är en bedrift att lyckas och jag tycker att Dramadadatic helt klart förtjänar en egen liten plats i solen.