Benoit Pioulard Precis

Benoit Pioulard
Precis
Kranky 098 /Border

Publicerad: lör, 2009-12-05 01:42

Thomas Meluch (Benoit Pioulard) har samlat på ljud sedan barnsben. Fyllt sin bandspelare med upptagningar från omgivningen. På den första skivan under pseudonymen Benoit Pioulard sammanfogas gitarr, elektroniska ljud och dessa fältupptagningar till vibrerande electro-folk.

”Precis” är debuten på Kranky. Dessförinnan har Meluch givit ut ett antal kassetter och CD-R-skivor i egen regi. Mest för vänner och bekanta. Trots sina 22 år är Meluch en mogen och kontrollerad musiker. Varenda litet ljud känns konsekvent och minutiöst planerat. Skira stycken blandas med bitterljuva stämningar och allt som oftast byggs låtarna upp kring en akustisk gitarr och Meluchs inlevelsefulla, sammetsmjuka röst.

Benoit Pioulard inleder med ”La Guerre De Sept Ans”, ett loopbaserat stycke som fungerar som en ode till William Basinski. Den skallrande och mullrande ingången öppnar sedan upp för mer konventionella strukturer. På de återstående 34 minuterna samsas klarsynta popmelodier med små stycken av elektroniska ljudlandskap. Ungefär som korta pausfåglar mellan sång/gitarrlåtarna.

I mötet mellan det akustiska och digitala skapas många minnesvära stunder. Låtar som ”Needel & Thread” och ”Sous La Plage” är plågsamt vackra, medan ”Triggering Back” omedelbart bränner fast i sinnet som en larmande popdänga. Meluch visar sig vara en duktig låtskrivare och tack vare den pigga inramningen och balansen mellan musik och ljud är det en skiva att återkomma till. Boards of Canada och John Brion flimrar förbi framför mina ögon när jag lyssnar på ”Precis”. Den senare kanske för att Meluch gillar Michael Gondrys filmer och för att det var John Brion som gjorde musiken till Gondrys ”Eternal Sunshine of the Spotless Mind”. Hur som helst är det en mycket personlig skiva och hans pojkaktiga och postmoderna angrepp på popmusik kommer forstsätta sitt ärevarv i mina hörlurar när jag går ut och möter vintern.