Berlin-Buenos Aires Quintet

Berlin-Buenos Aires Quintet
s/t
l’innomable

Publicerad: mån, 2010-09-06 10:06

Ett improviserat samspel mellan Berlin och Buenos Aires med den argentinske saxofonisten Lucio Capece, boende i Berlin, som gepgrafisk mittpunkt. Inspelad på Goethe-institutet i Buenos Aires 2004 är den ett bevis på hur global den nutida improvisationsmusiken är. Till saken kan läggas att skivbolaget l’innomable har adress i Slovenien.

Andrea Neumann (inside piano) och Robin Hayward (tuba) tillhör de mer tongivande improvisatörerna på den berlinska Echtzeitmusik-scenen. Det de gör här skiljer sig i sak inte nämnvärt från det de gör hemma i Berlin. Skillnaden är att medspelarna, pianisten Gabriel Paiuk och tenorsaxofonisten/elektronisten Sergio Merce, kommer från en annan världsdel, Sydamerika.

Musiken Berlin-Buenos Aires Quintet spelar handlar alltså om en mycket koncentrerad impro, reducerad om man så vill, där musiken sträcker ut sig i linjära sjok av abstrakta klanger i ett 43 minuter långt stycke. Plötsliga ansatser stör det lågt hållna, eller stråken av tystnad. Allt är långtifrån främmandegjort, då instrumentens klangfärger ofta känns igen; en pianoton där, en djup tubastrof där, puttrande saxofoner och knaster från elektroniken befruktar ljudbilden. Efter lite mer än halvtimme ruggas ytan till av laddade strofer, som om de vill säga att det explosiva hela tiden ligger där under ytan och lurar.

Det är på intet sätt en dålig skiva, men den tillhör inte någon av de bättre av dagens impro-skivor. Jag blir inte riktigt berörd, och det starka formspråk som krävs för att så dämpad musik ska hålla vill inte infinna sig.