Bern Nix Negative Capability

Bern Nix
Negative Capability
56Kitchen (Forsyte)

Publicerad: tors, 2014-05-15 21:49

Trots en lång karriär har det inte blivit så många skivor i eget namn för gitarristen Bern Nix. Självklart är han mest känd från sin tid med Ornette Coleman, som han började spela med redan i början av 1970-talet. Arvet efter Coleman är inte alltid så tydligt på Negative Capability, snarare träder det fram i undervegetationen. Det är förunderligt hur en ganska enkel jazzlåt plötsligt drar iväg, utan att intensitet, tempo och överliggande stämning egentligen förändras. Bern Nix kvartett har inga problem med det.

Nix spelar ofta ganska enkelt, det är betydligt viktigare att placera tonerna rätt än att spela dem snabbt. Ibland är han nästan naivt enkel vilket ger en ganska avslappnad och trevlig stämning. Men han träder även in i ganska rytmiskt kantiga melodier och solon. Stundtals finns en givande spänning mellan Nix klara och rena klang och Matt Lavelles något trubbiga trumpetsound. Jag hade gärna sett att de spelade mer tillsammans, nu tystnar oftast den ene när den andra spelar solon. Basisten François Grillot sticker ut, både med finger- och stråkspel. Trumslagaren Reggie Sylvester är också bra men har inte en lika framträdande roll som övriga. Blåsaren Matt Lavelle spelar även en del alt-klarinett, men det är ändå hans trumpetspel jag fastnar för. Han har en bra ton och hittar ständigt nya intressanta spår i sina improvisationer.

Samtliga sju låtar är originallåtar av Nix. Skärpan skiftar, men flera av låtarna är rikigt bra. Att han dessutom frångår jazzidiomet på ”Furniture Music” är glädjande, inledningen hittar snarare in i en halvfalsk naiv ”weird folk”-känsla med ett uttrycksfullt stråksolo från Grillot. Jag hade gärna hört mer sådant.