RVNG Intl (RERVNG05
Bing & Ruth
Tomorrow Was the Golden Age
RVNG Intl (RVNGNL27)

Av: Daniel Persson

Publicerad: tors, 2014-10-09 20:04

Bing & Ruth består huvudsakligen av pianisten David Moore och under det namnet har en mängd skivor släppts, samtidigt som antalet medlemmar har varierat. På senaste skivan som är utgiven på etiketten RVNG Intl, medverkar sju musiker: Två basister, en cellist, två på klarinett och en som hanterar tape delay och Moore på piano och komponerande.

Morton Feldman, Brian Eno, Steve Reich och Gavin Bryars nämns som influenser. Skivan är inspelad i New York, och det är också något väldigt New Yorkskt romantiskt över den vilket antagligen mest beror på att jag vet att den är inspelad där. Jag kommer även att tänka på Terry Riley, La Monte Young och Glenn Gould och amerikanskt sextio- och sjuttiotal.

Stycket We Are on the Side of Angels är precis så vackert som det låter, en stadig rytm som jag antar är framkallat av tape delayen, en stilla drone och Moore's försiktiga pianoackord. Kanske det vackraste stycke musik jag har hört i år. Det finns dock en risk med att sådan här musik blir tråkig och själlös, för perfekt. Jag tänker på den av vissa så kallade nyklassiska musiken eller modern classic, Moore faller dock inte i den fällan.

Skivetiketten RVNG Int ger inte bara ut ny och intressant musik, de är också väldigt bra på att gräva upp äldre. De har bland annat lyft fram K. Leimer, Franco Falsini och hans Sensations' Fix, Harald Grosskopf, Craig Leon för att nämna några. Nu har turen kommit till fransmannen Ariel Kalma. Kalma har givit ut ett flertal skivor tidigare, den enda jag har hört är Osmoe från 1978, en skiva där han med field recordings från regnskogen i Borneo, en saxofon och elektronik skapat en mycket originell och vacker skiva.

Den här samlingen samlar outgivet material från åren 1972-1979, sjutton spår på åttiosju minuter. Det är en fantastisk resa, så otroligt mycket experimenterande med ReVox, saxofon, trummaskin, syntar, poesi och sång. Kalma har studerat andningstekniker i Indien för att utveckla sitt saxonfonspelande, arbetat för Pierre Henry på INA GRM, träffat sin hjälte Don Cherry i New York och det har satt sina spår. Arton låtar som trots att det är en samling låter väldigt sammanhängande. Det är svårkategoriserat och alldeles underbart rörigt; jazz, ambient, folk, pop allt i en enda oreda. En bra introduktion till Ariel Kalma.