BJ Nilsen & Stilluppsteypa Drykkjuvísur Óhljódanna

BJ Nilsen & Stilluppsteypa
Drykkjuvísur Óhljódanna
The Helen Scarsdale Agency HMS008

Publicerad: tis, 2010-01-19 11:34

Reflektioner kring den kollektiva nordiska önskan om alkohol i mängder bildar utgångspunkt för det andra samarbetet mellan BJ Nilsen och den isländska duon Stilluppsteypa (Sigtryggur Berg Sigmarsson och Helgi Thorsson). Även om man inte kan isländska är det inte svårt för en svensk att förstå innebörden av det första ordet i titeln "Drykkjuvísur Óhljódanna", den förra skivan hette "Vikinga Brennivín" (även den på The Helen Scarsdale Agency).

Som exempel på när artister använder musiken som medel för att beskriva en frågeställning, ett problem eller ett tillstånd är "Drykkjuvísur Óhljódanna" väldigt lyckad. Alkoholens både lockande och avskräckande effekter beaktas mycket träffsäkert, utan att för den skull ta egentlig ställning i någon riktning. Lockelsen finns i det spännande farliga och det avskräckande i det mörka ångestladdade.

Mörka droner sveper fram i rå, ruggig skepnad. Ibland massiva och påträngande, ibland som obehagliga orosmoment. Stundtals känns det som att fukten tränger igenom det ihållande molandet, likt kallsvetten som lindar in din kropp i en kall folie och lämnar dig ensam.

Med sitt utpräglade rytmiska element sticker den långa inledningslåten "Svefnlaus/Sömnlös" ut. Det är också den bästa på skivan. I en luftig ljudbild formas en kall repetitiv rytm som ger upphov till känslan av att smyga fram i mörka utrymmen där man inte har en aning om vad som komma skall. Måhända där en rusig fantasi är ens farligaste fiende. När rytmen sedan återkommer efter ett dvallikt parti av droner lyfter musiken något enormt.

Och det är väl här någonstans som den andra sidan blir som tydligast, den av eufori. Att träda in i ett annat tillstånd. Att sugas in i en upprepad suggestiv rytmisk figur, om än i ett landskap av kyla, skräck och ångest.