Boeoes Kaelstigen: Tanum Teleport

Boeoes Kaelstigen
Tanum Teleport
Adrian Recordings arcd114

Av: Tobias Norström

Publicerad: ons, 2010-12-01 18:46

Inom den experimentella musiken utforskar olika skapare titt som tätt berättelser i sitt musikskapande. Fennesz porträtterade exempelvis en fiskare och hans omgivning på fina Venice, William Basinski har utforskat en rad historier med sina tape loops (bland annat dekonstruktion i anslutning till 9/11 på Disintegration Loops) och Brian Eno komponerar gång på gång musik ämnad att fylla ut såväl historier som händelser och platser.

Inom den renodlade technon är situationen emellertid annorlunda. Visserligen har artister som Carsten Nicolai och Richie Hawtin utforskat technomusikens gränsvärden men överlag ägnar sig technon åt något annat än att konstruera narrativa koncept eller att berätta historier.

Entré Boeoes Kaelstigen. På sitt debutalbum Tanum Teleport låter nämligen denna svenska duo (Leo Nathorst-Böös och renässansmannen Tor Rauden Källstigen) en illusorisk post-apokalyptisk värld ta form. Albumet äger rum 2038. Civilisationen har rämnat efter ett omfattande haveri i infrastrukturen och Tanum Teleport - en gammal satellitstation (som för övrigt finns på riktigt i Tanumshede) belägen i västra Sverige - har blivit en kommunikationens sista utpost och ett nordens sista hopp.

Ett minst sagt dramatiskt och ambitiöst upplägg. Med andra ord som bäddat för ett misslyckat vältrande i apokalypskitsch och tekniska referenser. Boeoes Kaelstigen lyckas dock tack vare exemplarisk konsekvens göra sitt albums konceptuella element till fungerande beståndsdelar i musiken. Bakgrundsberättelsen känns istället för påtvingad och påmålad som ett narrativ helt i linje med det musikaliska uttrycket.

Bit för bit expanderar Tanum Teleport från att vara nio spår till att bli en topografisk karta över en genomsyrande historia. En karta över en värld konstruerad av bakgrundsberättelsen hos läsaren och uttryckt i musikens beats, ljud och vocodad sång. Boeoes Kaelstigens techno är överlag lika välproducerad som standardiserad. Bitvis saknar debutalbumet estetisk spets och faller tillbaka på uttryckets allra mest basala grundstenar men skivan har sina höjdpunkter. På framförallt spåren "Cobol", "Desolate View" och "Tanumshede" hörs imponerande kompetens och snyggt mångfasetterade låtbyggen.

Tanum Teleport må vara ett konventionellt album rent musikaliskt.
Ungefär samtidigt som skivan släpptes lade Boeoes Kaelstigen även upp ett youtube-klipp från skivans releasefest där forne kulturministern (numera societetshipstern tillika tomtenissen) Leif Pagrotsky håller ett tal om en dyster framtid men med hopp om en ljust framtida kulturpolitik. I ett annat musikaliskt sammanhang hade jag reagerat med en raljering över tråkigt sökt politisering. År 2038 är dock saker och ting annorlunda. Här handlar hopp inte bara om att bygga upp en infrastruktur på nytt utan är lika mycket en vädjan till större kreativitet. Till större vilja hos technon, och svenskt musikskapande i stort, att utforska albumformens möjlighet till berättande och kommunikativ expansion.