Brända Broar: Röjer på Vinden

Brända Broar
Röjer på Vinden
Signal and Sound Records 002

Publicerad: tors, 2015-12-17 12:16

Jävlar vad jag har röjt på vinden i år. Slängt säckar med gamla skolböcker och anteckningsblock, rotat bland tidskrifter och mattor, städat bort påskpynt och badbollar och hostat damm och unken målarfärg. Det finns ingen låt på Brända Broars debutalbum som heter Röjer på vinden, men det är, på något sätt, en passande titel; musik kan vara som att städa bort mög, stuva om, flytta runt, samtidigt kan man ju fastna i det förgångna, betrakta en teckning, eller en bortglömd melodi, och ta in den i ett nytt sammanhang. Samtidigt: nödvändigheten i att pusta ut, sätta sig ned på pallen, stryka bort svetten med handflatan och känna hur ivern över att röja och greja pyser bort.

De här känslorna tycker jag finns i musiken som Niklas Persson, Erik Carlsson, Vilhelm Bromander och Rasmus Borg arbetar fram. Niklas Perssons spel på alt- och sopraninosaxofon känns igen, från Kvintetten Som Sprängdes, och årets skiva med Duon Som Imploderade. "Rocka Röven av Högern" heter en av låtarna här, precis som på ett spår på den ovan nämnda duoplattan (med Partic Thorman). Låtar, melodier, uttryck kastar sig fram, virvlar runt, men här är det andra musiker. Kul att höra Eric Carlsson trumma på i högt tempo, jag såg honom med Skogen nyligen, i ett helt annan musikalisk kontext.

Skivan, vinyl, på 45-varv, sju låtar, har ett uppskruvat tempo. Intensiv musik. Det går undan. Men ibland plockar de fram varsin pall och pausar från det mest explosiva, som på inledningen till "Stenlunga". Saxen är mest tongivande, men alla inblandade hörs och kompletterar varandra. Fint ljud också. Analogt. Rymligt.