Brigaden: Om Lill, Jesus, Alberto och Våra Föräldrar

Brigaden
Om Lill, Jesus, Alberto och Våra Föräldrar
Havtorn HR 024

Publicerad: ons, 2015-11-11 01:22

Vart tar mig musiken? Medelhavet, Spanien under inbördeskriget, eller kanske Fellinis Italien, i en by nära havet. Det är mer Nino Rota än Ennio Morricone över Brigadens musik. Trumpeten, fint spelad av Ellen Pettersson, har även en del mariachi i sig, men det är mer Europa än Mexiko. Förutom blås – tre blåsare – snygga blåsarr hela vägen – är det akustisk gitarr, bas, trummor, synthar och stråkar. Visst befinner vi oss i Sverige, det ekar starkt av svensk 70-tals-progg. I en intervju i Fria tidningen säger bandets låtskrivare, gitarrist m.m. Anton Jansson att Arbete & Fritid var startskottet till bandets sound. Kul att de lyfter fram just Arbete & Fritid, ett fantastiskt band! Visst finns det beröringspunkter, men Brigadens filmiska känsla, liksom de där medelhavsstämningarna, känns helt egna.

Debutalbumet kallades Om Alberto och Några Andra Gubbar och Alberto dyker upp även här, i skivtiteln, i två låt-titlar. Inledande "Alberto V" är min favorit på hela skivan, jag funderar över det där, vem är han? En påhittad karaktär antagligen. Musiken har berättande drag, det kunde vara teatermusik, en politisk tråd finns, som på "Första Maj", en melankolisk sak med stråkar. Långt ifrån plakatmusik således. "Lill Lindfors" är också långsam, till en början, med akustisk gitarr och trumpet som introducerar melodin, innan saxofonerna kommer in och förändrar skeendet. "Jesus" är hänryckande och påminner lite om Klabbes Bank innan de började ömsa skinn.

Fin avslutning. Nu är han där igen, Alberto. Rätt smetigt egentligen, typ mainstreamjazz för länge sedan, på en dansbana någonstans i Sverige, men melodin gestaltas av en hel drös med människor. Jag ser inga spanjorer, men finländare och italienare som går ut på söndagspromenad, i ett främmande land. Jag ser min morfar, Gunnar, läsa tidningen, givetvis Arbetet, han var socialdemokrat, och cykla iväg till fabriken. Visslande. Det ska nog ordna sig.