Broadcast: Berberian Sound Studio

Broadcast
Berberian Sound Studio
Warp WARPCD233 (Border)

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: ons, 2013-01-23 14:56

Berberian Sound Studio känns verkligen som mammas gata för Broadcast. Jag har inte sett Peter Stricklands neogiallo-rulle från förra året – om en brittisk ljudtekniker som under 70-talet åker till Italien för att jobba med en skräckfilm – men här hittar man ju faktiskt flera av nycklarna till bandets musik. På sina tidigare skivor har Broadcast inspirerats mycket av såväl brittiska pionjärer inom elektronisk musik (som Delia Derbyshire) som italienska avantgarde-kompositörer som gjort filmmusik. Broadcast har heller aldrig försökt dölja att de starkt inspirerats av den tjeckiska kultfilmen Valerie And Her Week Of Wonders och i synnerhet den filmens drömska, sagolika musik av Luboš Fišer. Flera gånger hör jag ekon från Valerie; en liknande arsenal av vackra, magiska och smått gotiska tongångar återkommer även på detta soundtrack. Flöjtljud, orglar och en hel del förvridna elektroniska ljud målar med snabba penseldrag fram bilder i mitt huvud.

Jag inbillade mig att det skulle kännas lite märkligt att lyssna igenom en skiva som består av 39 spår, varav flera är kortare än en minut. Lite ofullbordat, lite sönderkluvet, lite svårfångat liksom. Men jag tycker att skivan håller ihop riktigt bra trots sitt fragmentariska yttre. Den filmiska känslan är hela tiden intakt. Små teman återkommer på flera ställen, man kan bevisligen säga väldigt mycket även på så kort tid som 32 sekunder. Soundtracket känns egentligen mer som ett enda långt stycke som bara pågår i en lång, böljande följd. Ibland är citat (och skrik) från filmen insprängda i musiken, ibland låter det finstämt och sorgset, ibland är det mardrömslikt och hotfullt. På ett sätt har BBS ganska mycket karaktären av typisk filmmusik men skivan har också det där lilla extra som lockar till upprepade lyssningar. Man påminns såklart också om det tråkiga faktum att Broadcast-sångerskan Trish Keenan gick bort för ett par år sedan och inte längre kan vara en kreativ kraft i bandet, annat än via arkiven.