Broadcast Tender Buttons

Broadcast
Tender Buttons
Warp Records 136

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: ons, 2009-10-28 15:15

Ända sedan de första släppen på Duophonic har Broadcast hamnat i skuggan av Stereolab, en grupp vars estetik och inspirationskällor de delvis delar. Men med album som ”The Noise Made By People” och ”Haha Sound” har gruppen visat sig äga en egenart och en albumkänsla som gör dem till något mer än Stereolabs småkusiner. Broadcast gör popmusik som kittlar fantasin, som vrider till vardagsperspektivet det där extra varvet och gör det verkliga lite mer overkligt. Och när deras korsbefruktning mellan väna sångmelodier och tredimensionellt förvrängda ljud fungerar som bäst är det svårt att inte bedåras.

”Tender Buttons” äger inte samma musikaliska bråddjup som de två tidigare albumen. Där samsades nostalgiskt skimrande, nästan barnviseliknande sångmelodier med mörka och filmiska instrumentalpartier. Tydligen är bandet nu nerbantat till en duo och det hörs dessvärre, framför allt på trum- och basfronten. Det har blivit ett signum för Broadcast att hitta kraftfulla och överraskande metoder för inspelning av trummor och bas, ja, för min del har det varit en betydande del av behållningen att lyssna på själva produktionen.

Det nya albumet innehåller företrädesvis avskalade poplåtar med simpel trummaskin och medvetet överdistorderade synth- och keyboardljud (inte olikt de elektroniska effekter som användes i science fiction-filmer på femtiotalet). ”America´s Boy” sticker ut en aning med en svindlande sirenmelodi som My Bloody Valentine inte skulle skämmas för. Fyra-fem spår till är lika underbara, i övrigt är det trots en hög lägstanivå lite för blekt och opersonligt för att man ska känna sig helt nöjd.

Kanske är det fel att jämföra med tidigare alster och uttrycka besvikelse när man inte hittar samma djärvhet och skarphet som tidigare. Men med kvalitet uppkommer nya krav och ur den synvinkeln blir ”Tender Buttons” en mellanplatta, fin och trevlig och lyssnarvänlig men ändå en mellanplatta. Samtidigt som det är ont om svaga spår, så känns det som om signalerna som Broadcast sänder ut denna gång är lite för lätta att dechiffrera.

(Publicerad 2005)