Cakewalk: Wired

Cakewalk
Wired
Hubro, CD2514

Publicerad: tis, 2012-05-29 21:37

Powerkrautimprovjazz är det fortsatt skralt med i Sverige, men Norge vet bättre. Cakewalk är en sprillans ny trio som debuterar med Wired, en knäckig kaka med sex goda bitar.

Liksom i flera andra norska improvtrios just nu lutar sig också Cakewalk mot en elgitarrist (Stephan Meidell). Men ljudväggarna bärs likaså upp av Øystein Skars syntar och Ivar Loe Bjørnstads viktiga trummor. Bjørnstad, som även spelar i Hedvig Mollestads Trio, har både en punkig vass attack och en friflytande stil som tänjer musiken långt. Den åtta minuter långa ”Descent” börjar som en psykedelisk baklängestur genom en Dr Caligaris spegelkabinett, utvecklas till en malande krautrockslinga som snurrar och förtätas tills den spricker ut i ljuvaste indiepop! Tre minuter korta ”Soil” är ett fluoriserande ljudcollage som får mig att tänka på både Zappa och Miles innan luften går ur.

Det brinner svettigt i flera låtar, även om fire music är ett annat slags virke. Jag gillar skarpt att Meidells elgitarr fått olika karaktär i mixen, ibland torr, ibland svampig. Det gnagande gitarrbändandet på titellåten kontrasteras mot Øystein Skars spattiga syntar – lite som tvspelspunkarna K-Pist från 90-talets Umeå – medan Ivar Loe Bjørnstads trummor smetas ut över resten av ljudbilden. Det är flyhänt eruption på tre minuter.

Cakewalks debutplatta är kort, blott 30 minuter, och det är min främsta invändning. För lite smakar å andra sidan mer än för mycket, särskilt i längden. Hoppas Cakewalk snart hittar till Sverige, det här är ett band att böna om.