Caribou - Swim

Caribou
Swim
City Slang/Cooperative Music

Publicerad: ons, 2010-04-21 23:47

Från början var jag skeptisk. Mest för att jag inte var beredd på att Caribou låta som på Swim. Men jag gav mig inte och börja lyssna om och plötsligt fick jag vädring igen. Dan Snaiths femte skiva är ett tydligt steg i Dan Snaith strävan att förnya sig själv. Musiken rör sig vidare bortom Andorras psykedeliska solskenspop och The Milk of Human Kindness krautiga beats och in på de mörka klubbarna, där musiken börjar först när mörkret lagt sig.

Det känns som om Londonlivet har satt sina tydliga spår. Snaith har själv sagt att han gillar klubblivet och det märks i musiken, där inslagen av minmaltechno, acidhouse och disco duggar tätt. Men Cariboudetlajerna finns fortfarande kvar; tibetanska skålar, fransk Musique concrète och frijazz påminner om den svunna tidens musik.

Swim startar med sitt kanske rakaste spår. Odessas tunga basgångar, i kombination med gitarr och flöjt och Snaiths luftiga sång för tankarna närmast till den norska fjordpoppen. Medan spår som ”Leave House” känns mer som LCD Soundsystems effektiva dansrock, medryckande i alla sin enkelhet. Höjdpunkten är Kaili, där blandningen av dansmusik och skriande jazzblås skapar skön friktion mellan elektronik och akustik. Det är svårt att pricka in musiken i ett fack och det har också varit Caribou tanke när Swim har kommit till. Han har inte gjort det lätt för sig utan har försökt att göra något nyskapande. Och det har han lyckats med. Det är utomordentligt dansant, men utan att vara renodlad klubbmusik, det är utmärkt pop men med en experimentell ton som spänner nerver.

Det som gör musiken så tilltalande är dess mjuka och böljande form. Det går bortom den metalliska klang och rytm som dansmusik ibland får. Dan Snaith har spenderat många timmar i bassängen den senaste tiden för att lära sig simma. Det är som om han har tagit med sig vågrörelserna från bassängen in i musiken och låter den sedan skvalpa behagligt mellan lyssnarens öron i skön harmoni.