Carlos Giffoni: Adult Live

Carlos Giffoni
Adult LIve
IDEAL075

Publicerad: tors, 2009-11-19 23:26

Intressant format. En dubbelkassett. 2xC30. iDEAL har släppt en hel del kassetter på sistone, och hela undergroundnoisescenen har återvänt till formatet som en gång i tiden var synonymt med noise. På No Fun Fest Sweden-festivalen på Fylkingen i september kunde man köpa lika många kassetter som Cd-skivor och vinylskivor.

Carlos Giffoni är som många vet mannen som driver No Fun Fest-festivalen liksom skivbolaget No Fun; han har en diger diskografi bakom sig, solo, massor av samarbeten, och med bandet Monotract, som bland annat släppt skivor på Load Records. I höstas kom det en skiva – på Cd - som heter Adult Life (No Fun Productions), huruvida Adult Live är en fortsättning eller vidareutveckling av den musiken vet jag inte. Men jag misstänker det.

Det är i vart fall ingen renodlad noise. Kanske kan man kalla det acid drone. Eller virveltechno. På varje kassettsida finns en låt, med långa titlar: "If i Can See You First Then i Can Be Invisible"; "It Is Always Halloween in Williamsburg"; "A Left on Solid Green"; "There is No New Messages. Healthy Obsessions with the Wrong People".

Märklig musik. Inspelat live förra året. Det låter som Carlos Giffoni prövar olika stilar, försöker se om de kan smälta ihop, eller om de stöter bort varandra. Droneinslag dyker upp och försvinner och känns mest i vägen faktiskt. Mer intressant är när han låter bubblande och virvlande synthljud ta avstamp i gammal ravetechno för att driva dem in i någonting annat. Vissa ljud dyker upp och försvinner i korta intervaller. Williamsburglåten mynnar ut i skärande, ilande ljud som kunde vara inspelade hos tandläkaren. Jag gillar det. Obehagligt och kittlande. Sida C har en lekfullare känsla, tomtarnas verkstad, ett troll som lufsar omkring i en synthpark. Den sista låten landar i kaos, med noiseelement och stressiga popcornsynthar.

Hmm. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Ibland bra. Ibland sådär. Men som helhet är det ett intressant projekt. Vart tar Giffoni vägen efter det här? Är det ett förarbete till någonting större eller ett sidospår som landar i någonting helt annat?