Carter Tutti Cabal

Carter Tutti
Cabal
CTI 104

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: ons, 2009-10-28 15:17

Jag har inte mer än pliktskyldig respekt för Throbbing Gristle. Albumet ”20 Jazz Funk Greats” uppskattar jag, men utan att egentligen ha funnit anledning att gräva vidare. Den produktiva duon Chris & Cosey har också passerat mig förbi, vilket känns mer olyckligt. Nu verkar de gamla TG-medlemmarna Chris Carter och Cosey Fanni Tutti vilja ta avstånd från sin senaste identitet. De markerar en nystart genom att anta namnet Carter Tutti, dessutom med en explicit viljeinriktning: att skapa mindre strukturerad musik och ge mer utrymme för experiment och nytänkande.

Det blir även en nystart för mig, som helt och fullt fascineras av detta album. Det finns ett uttalat tema på ”Cabal”, till och med en slags programförklaring. På omslagets baksida kommenterar duon hur vi skapar vår egen verklighet, i vaket tillstånd, i sömn och i dröm. Albumet är ett soundtrack som gestaltar detta – en ljudillustration som skildrar hur våra inre medvetna eller omedvetna världar kolliderar, hur vi vandrar mellan dem för att i vardagen kunna hantera rädsla, smärta, sorg, uppgivenhet och hänförelse.

Carter Tutti går hem med sina ambitioner. Jag har stort utbyte av ”Cabal”, både av den teoretiska bakgrunden och av det praktiska utförandet. Produktionen är enastående och det låter bra på både hög och låg volym. Det bubblar och pulserar och väser genom hela denna elektroniska och mörkt technoida skiva, som på många ställen också har en närmast dubliknande prägel. Ibland får ljudbilden mig att tänka på Pole, fast med mindre knaster och med fylligare kropp.

Jag gillar att man inte alltid kan sätta fingret på exakt vilka instrument som används eller ens hur de trakteras. Är det där ljudet en elgitarr eller är det en sampling? Hör jag en kornett eller en keyboard? Kyliga röster används som instrument och allt flyter ihop på ett raffinerat vis. Carter Tutti döljer inte sina rötter i det industriella. Flera av spåren har skräckfilmsaktiga ingredienser som fungerar som oroande element. Likt mardrömmens ologiska väsen visar de hur obehagliga hemligheter kan gömma sig bakom den mest välfernissade fasad.

(Publicerad 2005)