Charalambides A Vintage Burden

Charalambides
A Vintage Burden
Kranky 095 (Border)

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: fre, 2009-11-13 11:27

Det är väl lika bra att erkänna vad som för en del kanske redan är uppenbart. Jag har alltid älskat Charalambides, och likt en kärleksaffär som präglas av respekt för varandras egenheter har vår relation fortsatt att utvecklats under snart femton års tid. När andra har kommit och gått har Tom och Christina Carters musik alltid stått sig stark och varenda gång man börjat tro att den allra mest blomstrande tiden är över har de antingen överträffat sig själva eller sökt sig ännu längre in i sin djupt egensinniga musikaliska vision.

”A Vintage Burden” är inget undantag då den stilmässigt innebär en förening av bandets hyllade folk-/noiseklassiker ”Market Square” från 1995 och deras mer minimalistiska 2000-talsmusik. Som titeln antyder har det tagit lång tid för bandet att känna sig bekväma med att besöka sina ursprungliga rötter. Skiva efter skiva har återutgetts men ”Market Square” är fortfarande lika omöjlig att få tag på och det är först i år som man äntligen börjat spela material från nämnda platta live.

I linje med detta är ”A Vintage Burden” sin kraftfulla, vackra och ödesmättade karaktäristik till trots förvånansvärt melodisk. Mörka gitarrmeditationer placeras intill hjärnsmältande gitarrexplosioner och för att binda samman allt till en fungerande helhet får vi en riklig dos introspektiva, viskande folktendenser. En hel del material är som vanligt instrumentellt och fungerar näst intill perfekt i denna form, men de meditativa ambitionerna når särskilt långt när Christinas röst återfinns i centrum. Hennes röst är fantastisk hela vägen igenom, i ena stunden vacker och förförande och i nästa är allt man hör krossade förhoppningar.

Det skulle kunna vara frestande att beskriva ”A Vintage Burden” som någon form av konklusion av bandets hela karriär men vis av erfarenhet vet jag att de kommer att fortsätta överraska, utmana och hänföra.