Chora(s)san Time-Court Mirage: Live At The Grimm Museum, Volume One

Chora(s)san Time-Court Mirage
Live At The Grimm Museum, Volume One
Sonic Acts, Imprec342

Publicerad: tors, 2012-09-27 22:45

Pythagoras sfäriska musik, Bachs tonala talmagi, himlaharpan, math metal. Svenskan Catherine Christer Hennix är inte den första i världshistorien att gå loss på musikens inneboende matematik som vore den i sig själv en teknologi, men frågan är om någon minimalistisk komponist gjort det styvare.

För två år sedan kom hennes The Electric Harpsichord, 23 kosmiska minuter från en inspelning 1976 på Moderna Museet i Stockholm. Närmare LSD har jag aldrig varit. Musiken på den nya skivan Live At The Grimm Museum, Volume One, med hennes ensemble Chora(s)san Time-Court Mirage, framfördes första gången 2005 på La Monte Youngs 70-årsdag som en hyllning till hennes tidigare lärare och vän. På 70-talet studerade Hennix också för Pandit Pran Nath och de orientaliska influenserna har sedan flutit jämns med matematiken – hon är före detta matematikprofessor – genom den sparsmakade skivutgivningen på ett mästerligt, behärskat sätt.

Skivan består av ett spår, ” Blues Dhikr Al-Salam (Blues Al Magam)”. 49 tyngdlösa minuter. Kompositionen från 2005 har utökats till en installation ”in the verable tradition of the pentatonic blues for a live-electronic ensemble.” Det är inte precis bluestolvan som gör att den här ensemblen gungar med sin sättning med dator, livelektronik, röst, mikrotonal tuba, trombon och delay. Även utan Hennix matematiska linernotes kan man utan möda uppleva harmonierna växla proportioner och relationer med målet inte mindre än att öppna det lyssnande sinnet för andra livsfrekvenser. Djupare, större, vidare. Ur en bordun – tonen E som vi känner den – växer musiken fram, oändligt långsamt, transformerande.

Det glädjer att C C Hennix äntligen lyfts fram i solen, där hon hör hemma. Liksom länge bortglömda, kanske undanskuffade elektroniska komponister som Eliane Radigue, Laurie Spiegel och Daphne Oram känns det ofantligt renande att komma i kontakt med hennes musik. Att Hennix på senare tid också gjort flera konserter, senast på Berlins CTM Festival i staden där hon numera bor, är ett gott tecken. Detsamma att den här skivan heter Volume One. Må fortsättningen snart följa.