Chris McGregor: In His Good Time

Chris McGregor
In His Good Time
Ogun OGCD 038

Publicerad: lör, 2012-08-11 11:32

Chris McGregor var pianist men är ändå mest förknippad med Brotherhood of Breath och Blue Notes. Han betydde oerhört mycket för den sydafrikanskt rotade jazzen som fick en plats i London. Han förde vidare det som redan fanns, blandningen mellan olika sydafrikanska strömmar och den speciella jazzmusik som hade frodats i legendariska Sophiatown.

Lägg till detta frijazz, impro, europeisk musik och nog är McGregor en av de starkaste i vad som skulle kallas världsmusik. Han samarbetade med Dudu Pukwana, Louis Moholo, Mongezi Feza men också Evan Parker. Bland de album som McGregor gjorde fram till sin död 1990 finner vi många så kallade klassiker. Brotherhood of Breaths Live at Willisau är en, och på samma etikett, Ogun, kom för fyra år sedan boxen Blue Notes The Ogun Collection, där både Blue Notes for Mongezi, Blue Notes in Concert och Blue Notes for Johnny ingår.

McGregor som bandledare hör till de stora, de som både arbetar med gruppen och ser till de individuella särdragen. Som solopianist är han inte lika stark. Men minst lika älskvärd. Här träder en drömsk vemodig sida fram. Melodierna är pålitligt sydafrikanska och han sjunker in i deras gungande takter, tycks aldrig få nog, upprepar som i trance. McGregor är en återhållen solist, som långsamt arbetar sig framåt. Upprepningar är hans väg till klimax. De här inspelningarna är gjorda 1977 i Paris. Åtta av de tretton låtarna har funnits utgivna på vinyl av Ogun 1979. Det är ett tag sedan och här presenteras större delen av konserten. Det är mycket vackert, vemodigt trotsigt och totalt ärlig musik.