Christine Ödlund Phenomena

Christine Ödlund
Phenomena
Ideal Recordings, iDEAL057
(elektroakustisk)

Publicerad: tis, 2009-09-29 22:18

Christine Ödlund bor i Stockholm och är kompositör och bildkonstnär. Bägge sidorna lyfter fram hennes ”Phenomena”, som kom ut redan i höstas på göteborgska skivbolaget iDEAL. Det är en stark och mörk debut, visuell och ljudmässigt påtaglig, paketerad i ett pappersfodral lika vitt och strävt som stramt och lyxigt.

Skivan är mixad på EMS, där Ödlund studerade elektroakustisk musik i början av 2000-talet efter utbildningar på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. De sju spåren har EA-musikens karaktär, kompositioner i elektroakustisk högtidsdräkt, inget fuskande, arbetsprocessen som en del av den tid det tar att uppleva verken. Ambient musik, på sitt sätt, men opassande som soffmusik i bakgrunden.

Musiken är mörk, som sagt. Hotfull. Jag får känslan av naturkatastrof. Ingen plötslig tsunami, snarare Antarktis smältande isar eller långsamt pågående skogsdöd. I låten ”Forest” visslar det inte i trädkronorna utan jäser och bubblar som i ett brinnande träsk. I ”Magnetosphere” väcks känslan av frasigt järnfilsspån som tornar upp sig i luften likt gräshoppssvärmar. Det är ganska klaustrofobiskt, och mycket vackert.

Till skivkonvolutet medföljer ett häfte med Christine Ödlunds egna bilder. Jag ser på nätet att hon också gjort animationsfilmer. Teckningarna är dovt intensiva kolskisser av naturen, blixtljus, ögonlösa apor, grenverk och rotsystem. Bilderna håller sig på avstånd från att förklara musiken och det är bra, för skönheten ligger i det fördolda, i magin och mystiken som öppnas genom den elektroakustiska ljudhanteringen.

I en musikalisk värld som ofta kan kännas inpyrd och ogästvänlig, där är Christine Ödlunds röst redan med debuten välkommen.