Cindytalk: A Life Is Everywhere

Cindytalk
A Life Is Everywhere
eMeGO 067

Publicerad: tis, 2013-06-11 12:25

Alla tänkbara ljud är tänkbara att göra musik av. Det låter sig sägas, en och två gånger och tre på söndag: det finns inga ljudmässiga gränser för musikalisk innovation. Allt som kan inspelas kan användas, tänjas, krympas, vändas, brynas, pocheras, filéas. Cindytalks Gordon Sharp gör det, och Life Is Everywhere är ett mästarprov i ljudkokande.

Sharp återtog artistnamnet Cindytalk efter femton år i skrubben 2009 och är nu ute med sin fjärde skiva, samtliga på profilerade bolaget Editions Mego. Från debuten, den postpunkiga, industriångestridna Camouflage Heart från 1984 har mycket hänt. Jämfört med 1980-talets Cindytalk är 2000-talets upplaga (med Gordon Sharp och möjligen några vänner, det är lite oklart) först och främst digitalt producerad musik. Den noisiga, industriellt skarpa ljudbilden är alltjämt framträdande, men trummorna är borta och Sharps karaktäristiskt isande sång likaså. Det är mättad, atmosfärisk musik. Jag vill undvika ordet ”elegant” men det är svårt när både det komponerande och det musicerande – som förstås är ett och samma här – är så intrikat, komplext, ja rent förbaskat snyggt.

Sharps musik renodlar inte utan förenar elementen. Kristalliskt digitalsplitter som inte står Kevin Drumms Sheer Hellish Miasmah efter möter överjästa, lyriska stråkmattor, änglalikt vyssjande drones dränks i subharmoniska bakvirvlar. Det är noise och det är schizofrent, utan tvivel, men snarare än bara larmande drar det åt det mångfacetterat dramatiska. Som en mer mättad ljudpalett, en lite mognare panikångest som uttrycker samma gamla oerhörda känslor av sinnlighet, förlust, öppenhet, tyngd, tyngdlöshet.

Titlarna uttrycker alla ett slags stumt iakttagande: ”My Drift is a Ghost”, To A Dying Star”, ”As If We Had Once Been”. Den avslutande ”On A Pure Plain” är en böljande balett med en hypnotiserande violinmelodi som William Basinski kunde ha fastnat för. Därunder en flodvåg av distade ljud – det låter som om mästerkocken samplat kökets alla redskap och maskiner och kört hela rasket i juicepressen. Saften är, kort sagt, underbar.