Coh Strings

Coh
Strings
Raster-Noton R-N 85

Av: Olov Melin

Publicerad: tis, 2010-01-12 02:37

Svensk-ryssen Ivan Pavlov har sedan 1998 gett ut musik under namnet CoH på en mängd skivbolag, men han återvänder ständigt till tyska Raster-Noton där han en gång debuterade. Senaste ep:n ”Patherns” (Raster-Noton) från förra året var en sprakande utflykt i elektroniska rytmer och med nya albumet ”Strings” är det alltså strängens klang och möjligheter som hamnar i fokus.

Skivan, som har delats upp i tre delar med två spår vardera, samt en sjutton minuter lång avslutning, inleds med ett vackert, nästan barnsligt klinkande på en Yamaha-flygel som sedan försiktigt manipuleras med diverse effekter. På nästa spår övergår klinkandet till något som liknar ett arpeggio och efter knappt en minut har en elektronisk rytm kommit igång som snyggt vävs ihop med pianot. Just på den här biten av skivan låter det påfallande likt Alva Noto och Ryuichi Sakamotos ”Insen”, men den likheten försvinner så snabbt rytmen klingar av.

I del två tar elgitarren över som huvudsakliga ljudkälla och resultatet blir en nästan hetsig sammansmältning av elektroniskt knaster och klassiska rockackord. Till slut mattas gitarrerna av och pianot återkommer bara för en kort stund innan del tre inleds. De två spåren i del tre är en spännande fusion av det persiska stränginstrumentet Saz, som framförs av Andrej Abu Kolesov och Pavlovs elektroniska rytmer. ”Strings” avslutas med den närmast rituella ”Su-u” och trots att skivan tickar in på över 60 minuter blir jag lite snopen när den är slut.

Enligt den lilla text som finns om ”Strings” på Raster-Notons hemsida kan skivan betraktas som en resa genom Pavlos musikaliska upplevelser, från barndomens pianolektioner, vidare till tonårens hårdrockande och slutligen Pavlovs liv som ljudkonstnär. I mitt tycke är det en träffande beskrivning av ”Strings” och storheten med skivan är just att varje spår skapar en helhet och en musikupplevelse utöver det vanliga. Lyssna!