The Crying Princess: 78rpm Records from Burma

Div Artister - The Crying Princess: 78rpm Records from Burma
Sublime Frequencies SF078

Publicerad: ons, 2013-05-29 14:41

Den fjärde utgåvan i Sublime Frequencies diskografi var en dvd med dokument från en ceremoni – Nat Pwe – i Burma. Skivbolaget har även släppt fyra samlingar med musik från Burma/Myanmar, där traditionell musik blandas med pop. Inspelningarna är från de senaste decennierna, stilar blandas på ett hysteriskt sätt som både är fascinerande och lite jobbigt. Men det ger en ganska bra bild, tror jag, av ett land som musikaliskt hamnat i kläm mellan Kina och Thailand. Det är den gängse bilden, Sublime Frequencies vill ändra på det, och blickar tillbaka i tiden på en ny skiva med historiska inspelningar, från stenkakor Robert Millis och Alan Bishop samlat på sig under resor i landet.

Sid A – skivan finns på vinyl och som download – innehåller inspelningar från 1909 och 1911. Det är scenisk musik som framfördes av kringresande teater- och musiksällskap (zat pwes), mycket sång, föreställningarna verkar utspela sig i hovmiljö, utdragen som fastnat på de knastriga skivorna heter saker som Royal Love och The Story of the Daughter of the King. Mycket slagverk, pat waing, 21 slagverk placeras i en cirkel, som följer och kompletterar sången. Nhai (en slags oboe) är det andra tongivande instrumentet. Intressant att lyssna på 100 år gamla inspelningar och det är någonting alldeles speciellt över kombinationen sång och musik, samspelet, det ryckiga och böljande, både kontrollerat och oförutsägbart, oboen liksom sticker iväg men sugs hela tiden tillbaka till mittpunkten.

På andra sidan är det modernare musik, två låtar från 1929 och de övriga fem är inspelade mellan 1950 och 1960. De första spåren har sång och burmesisk harpa, det viktigaste instrumentet i landets klassiska musik, men jämfört med liknande inspelningar jag har hört – av samtida musiker – är Yadana Myits "Perfumed Forest" del 1 & 2 starkare i uttrycket. Fantastisk, inlevelsefull sång. På de senare spåren hörs västerländska inslag lite grann, det smyger sig in, även musik från närliggande områden, romantisk musik, det märks att det är filmmusik och kärlekssånger. "Shan Village" del 1 och 2 (låten delades upp på två sidor) av St. Gun Khin May har elgitarr (!) med någon slags märklig Hawaiikänsla, fast vi befinner oss i den gyllene triangeln. Folkmusik som är på väg någon annanstans.

Robert Millis skriver på ett textblad till skivan att det är overkligt att skivorna har överlevt om man tänker på det varma klimatet, monsuner, kolonialmakt, ockupation av Japan, militärdiktaturen och etniska konflikter. Jag är tacksam att det finns eldsjälar som letar upp skivorna, dammar av dem och sprider kunskapen vidare.