Cryme Mekonium

Cryme
Mekonium
Beläten

Publicerad: ons, 2013-03-20 20:40

Jag blev ganska överraskad när jag lyssnade på Mekonium första gången. För när jag läste i pressmaterialet att duon Cryme bestod av Daniel Fagerström från Skull Defekts och Mattias Gustafsson, mer känd som Altar of Flies, hade jag nog väntat mig något hårdare. Kantigare. Men jag misstog mig. På Mekonium är musiken istället trubbigt mjuk och ibland rent av sensuell.

Bland influenserna nämns Cabaret Voltaire och Residents och slår man ihop båda dessa båda disparata genpooler och skakar om så får vi nog faktiskt fram Cryme. Det är en kul kassett och 25-minuter av industriell och vimsig dansmusik är en alldeles lagom dos. Infallsrikt är det också. Plötsligt kan man höra en sampling som låter som något från min gamla Danses De L’orient-samling. För att i nästa ögonblick höra en mobiltelefon tuta eller elektroniska ljud som knorrar sig som ungdomsved.

Stundtals är det lite enkelspårigt, men det vägs upp av de aviga rytmerna som klibbar fast som tuggummi under skorna. Duon gör ett utmärkt jobb med hjälp av analoga syntar, trummaskiner och bandspelare och drar upp det ena småfinurliga dansnumret efter det andra. Jag gillar låtarna där sången drar mot det androgyna och asexuella. Som på den kalejdoskopiska "The Drop" där den sköra rösten vilar snitsigt mot en torr och pumpande dansstruktur. En annan höjdare är den grovt tillyxade "Neanderthal Dancer" som flämtande lockar ut grottbjörnens folk ur grottan och in i strålkastarens ljus. Fagerström och Gustafsson verkar trivas bra ihop och jag hoppas vi får se mer av dessa båda herrar tillsammans.