Cursillistas (Digitalis/Ace)

Cursillistas
Wasp Stings the Last Bitter Flavour
Digitalis/Ace 006

Publicerad: tors, 2009-10-15 09:44

I pressmeddelandet till Cursillitas kallar skivbolaget Digitalis Matt Lajoie, mannen bakom Cursillistas, för trubadur. För mig tornar bilden av Cornelis Vreeswijk upp på näthinnan när jag hör ordet trubadur. Vad som befinner sig på Lajoies näthinna vet jag inte, men det är definitivt inte bilden av Vreeswijk, och då handlar det inte om att Vreeswijk troligen inte är så känd i Lajoies hembygder i Portland, USA.

Trubadur? Jag provar igen. Ja, varför inte? Gitarren finns där, om än mer eller mindre diffus och inlindad i organiska lo-fi-dimmor av droner, tribala rytmer, psykedelika, free folk, lite goth – och mycket reverb. Den samsas med slagverk, odefinierbara ljud, en flöjt dyker upp, men framförallt med Lajoies röst. Ofta ordlös, eller i alla fall väldigt oartikulerad, antar den utdragna skepnader och ger det hela en ganska mörk stämning. Faktiskt finns likheter med Richard Youngs mer flummiga stunder.

Det är bra! Ju mer jag lyssnar, desto mer hör jag dessutom av gitarren. Hur den ändå bildar fundament för musiken med prövande och sökande spel. Med den öppna inställningen blottar Lajoie sig, och kryddar det hela med en sympatisk direkthet. Men det innebär också att skavankerna är synliga. I sig inget problem, det ingår i lo-fi-kulturen, men ibland snöar han in på upprepningar som inte riktigt håller.

Det hindrar inte att Matt Lajoie gjort en bra platta. Deltagit har även Nemo Bidstrup (mannen bakom skivbolaget Time-Lag) och Sparrow Wildchild som då och då gästar Matt Valentine och Erica Elder i MV & EE.