Dan Fröberg/Alexandra E Lindh Tingens Vilja

Dan Fröberg/ Alexandra E Lindh
Tingens Vilja
Kning Disk kd093/Håll Tjäften 014

Publicerad: lör, 2012-12-08 23:52

Minnen, andlighet, fältinspelningar, tidlöshet och mellanrum. Dan Fröberg arbetar med andra ting och viljor än de flesta när han skapar sin musik. Och i konstnären och kompositören Alexandra E Lindh har han funnit en frände som spelar på samma våglängd. Gemensamt har de skapat ett verk bestående av två cd-skivor samt 22 fotografier i en fin liten box.

Att lyssna på Tingens vilja är att träda in i ett tillstånd. Inspelade vardagssituationer med röster och miljöljud, en barnkör, ett halvtaskigt stämt piano, elektroniska susningar, klockspel, visslingar och annat gör entré, vissa av dem dyker upp flera gånger. Lager läggs till lager. Man skulle kunna tala om en komponerad verklighet, där detaljer och skeenden stuvas om, inträffar på nya ställen och får andra betydelser. Vad som är början eller slut eller där mittemellan förlorar betydelse. Under lyssning märker jag flera gånger hur tiden tappar fotfästet och löses upp. En rytm dyker upp, ljudet av en bil som startar, brusande ljud som vore de från andra dimensioner. Hörde jag inte det nyss, eller var det för en halvtimme sedan?

Fröberg och Lindh har en mycket fin fingertoppskänsla i detta att placera ut händelserna i musiken. De skapar ett pågående skeende. Tillfälliga huvudroller finns, men de står inte i vägen för detaljerna där under. Detaljer man kanske inte upptäcker förrän vid femte, sjätte genomlyssningen står helt plötsligt där – tydliga. Att man inte hört dem tidigare beror inte på att de har gömts undan, utan för att man tidigare hört något annat. Det är som med minnet – något Dan Fröberg ofta återkommer till – vi minns vissa händelser eller stämningar, pratar man däremot med någon som upplevt samma sak, kommer de på detaljnivå ofta ihåg delvis andra saker.

Just detta tror jag också är anledningen till att Tingens vilja består av två cd-skivor. Mycket är faktiskt exakt samma på de bägge skivorna, men på den ena står det Dan Fröberg/Alexandra E Lindh och på den andra Alexandra E Lindh/Dan Fröberg. De har alltså lite mer att säga till om på respektive cd. Kanske är detta en lek med minnets olika vägar? Bortom de gemensamma minnena tar de individuella vid och leder in till nya bilder eller hågkomster.

Att saker faktiskt upprepas blir aldrig ett problem. För även om skivorna är indelade i låtar med titlar är musiken en organisk helhet i ständig förändring. Att då höra samma sak två gånger gör absolut ingenting.

Tingens vilja är en unik liten pärla som mycket ödmjukt visar att musiken kan ta många olika vägar. Albumet har tagit nära två år att framställa, där Fröberg och Lindh utbytt ljudfiler som bearbetats och omkastats, ofta av var och en på sitt håll men också via gemensamma diskussioner. Ett gott samarbete.