Dan Melchior und das Menace

Dan Melchior und das Menace
Catbirds & Cardinals
Northern Spy NS 011
(rock)

Publicerad: ons, 2011-09-21 23:20

Jag vill minnas att jag har en gammal sjutummare någonstans med Dan Melchior's Broke Revue, ett av hans tidigare garageband. Ett impulsköp någonstans på vägen. Namnet har visserligen passerat genom åren men intresset stannade i princip vid den svarta plastbiten. Jag kan inte riktigt förklara varför det blev så, men att följa med i hans musikproduktion verkar också vara ett heltidsjobb. När jag nu tar upp tråden igen har han precis släppt en ny skiva på det Brooklynbördiga skivbolaget Northern Spy. Och den andra på ett halvår.

Catbirds and Cardinals är en oväntat poppig skiva men likväl lo-fi så det förslår. Det är stökigt rakt igenom och ljudbilden är så där på gränsen suddig och skev. Jag var faktiskt tvungen att kolla om högtalaren var spräckt första gången jag lyssnade, för det brusar och sprakar när Dan Melchior står i garaget och brötar med gitarren, sjungandes om English shame, sibiriska somrar och drama-queens på Prozac. Som ett möte mellan Moldy Peaches och Skip James. Precis så trasigt och humoristiskt som man kan skulle föreställa sig det. Resultatet är starka och enkla melodier och humoristiska texter utspottade med engelsk postpunk-accent.

Det är lätt att tro att Catbirds & Cardinals är ett vrak vid första lyssningen. Men med låtar som mörsaren "Squalor on Sunday", akustiska "Deep Fried Circuit" och powerpoppiga "Poison Pete´s Holiday" blir jag snabbt motbevisad. Att Dan Melchior också slänger in en synthkaramell applåderar jag. "Crow Radio #2" är en galaktisk utflykt i Edgar Froese-land. När rymdstoffet lagt sig är det bara att konstatera att Catbirds & Cardinals bjuder på förtjusande musik. Befriande simpel - med ett litet allvar. Ibland är det allt jag begär, när det inte längre räcker med bara en sjutummare.