Dan Weiss – Fourteen

Dan Weiss
Fourteen
Pi Recordings Pi52 (Forsyte)

Av: Per-Åke Holmlander

Publicerad: fre, 2014-06-13 13:34

Part One - startar med ett ensamt piano som sedan följs av så många överlagringar att musiken så småningom blir till ”akustisk” noise. Det är bara att ge sig hän och följa med in i malströmmen. Härligt. Väl igenom väntar utan avbrott Part Two – med akustisk gitarr, långa blåsklanger och tre ordlösa sångerskor. Lugnet lägger sig. Part Three – Rytmen tar tag igen. Det blir mer och mer intensivt, båda saxarna har solo. Och så vidare. Härligt.

Det här är musik med väldigt mycket ”extra allt”. Speedat såklart – de kommer ju från New York - men jag gillar det. Bandet har tidvis en mycket speciell klang. Sättningen med harpa, akustisk gitarr och tre sångerskor bidrar förstås till det, liksom den väldigt genomarbetade och välproducerade musiken med många många fina detaljer. Ibland låter det som ett maxat möte mellan Louis Andriessen och en Pat Metheny i någon av sina friare stunder.

Dan Weiss är en ny bekantskap för mig och det gäller förövrigt alla fjorton medverkande musikerna på den här CD:n. Det känns som om ensemblen är rätt ung. Om det stämmer vet jag inte men att Dan Weiss är en ung trumslagare från New York som studerat vid Manhattan School of Music och som har studerat indiskt slagverk i tjugo år och spelar mycket med sin Dan Weiss Trio och att Fourteen är hans första egna projekt med ett större band. Pust. Det vet jag för det står på hans hemsida.

En oroande tendens - dock - är att musiken efter fler och fler genomlyssningar efterhand tenderar att mattas. Fourteen är väldigt kul för stunden men kanske inget val för en öde ö. Men det är bra. Dan Weiss svänger!