Daniel Bachman: Seven Pines

Daniel Bachman
Seven Pines
Tompkins Square TSQ 2769

Publicerad: tis, 2012-12-18 00:12

För några år sedan dök det upp nya gitarrister varenda vecka som tog avstamp i John Fahey, Robbie Basho och det som brukar kallas Takomaskolan eller American Primitive. Jag vet inte om det har något samband, men efter Jack Rose bortgång i december 2009 skapades det ett tomrum. Han var den självklara tronföljaren, mästaren bland den generation gitarrister som skivdebuterade som soloartister under 00-talet och som vandrade i 60-tals-pionjärernas fotspår.

Daniel Bachman, ung gitarrist från Fredericksburg, Virginia, är ett aktuellt exempel på att det finns nya namn i genren. Seven Pines är album nummer två, det första på Tompkins Square, skivbolaget som släppt mängder med fingerplockande gitarrskivor, både återutgivningar, och lyft fram nykomlingar. När Daniel Bachman jämförs med storheter som John Fahey och Jack Rose tar han det med ro, säger att han inte är i närheten av dem. Och visst är det så, men det är fascinerande att höra hur han rör sig i ett utforskat landskap och letar efter egna nyanser, ett eget gitarrspråk.

Tekniken finns där, liksom känslan, och de sju låtarna har olika tonlägen, ofta spelar han i ett hisnande tempo, men jag är nästan mer förtjust i när musiken går in i ett lugn, som på skivans enda cover, Loren Connors "Long Nights 1". "With Signs Following" har en psykedelisk aura, snarlikt Six Organs of Admittance. Starkast är titelspåret, ett koncentrat av hela skivan, ett statement, där Daniel Bachman lämnar helt egna fingeravtryck i en rik och levande musiktradition.