Daniel Higgs Hymnprovisations

Daniel Higgs
Hymnprovisations For Banjo By The (A.I.U) With Piano & Raindrops
iDEAL 070
(folk)

Publicerad: tis, 2009-09-29 22:44

Trots att musiken är inspelad i Paris och på Orkneyöarna föreställer jag mig att Daniel Higgs sitter på ett berg i Kaukasus och höjer banjon upp i skyn gång på gång för att reta gudarna. Det regnar, åskar, haglar, snöar, solen skiner rakt i ögonen, det blir natt och svinkallt, men han sitter kvar, inspekterar fingrarnas rörlighet, masserar knogarna, spelar vidare, förbi religioner, förbi naturens krafter. En stäppörn tittar ned på den rakryggade människan, ryttlar, hon rycker på nacken, faller ett par hundra meter, snurrar runt, flyger vidare i takt med musiken, försvinner, in i solen.

Ni som har hört Daniel Higgs soloskivor tidigare känner igen soundet. Det är rått, fuktigt, ett fönster kan vara öppet, kringljud en bit bort. En man som inte kompromissar, han stryker inte medhårs, han stryker som en oönskad prärievarg in i ditt hus. Det jag gillar mest med Daniel Higgs banjoimprovisationer är hur han förenar det råa, hårda, metalliska, med en naturlig virtuositet och utan att tveka kastar sig ned i djupet. Inget hyckel. Inga finjusteringar. Inga plåster. Blodet syns.

Det är inte den bästa skivan jag har hört med Daniel Higgs. Men den äter sig in under huden. Han stänger munnen. Låter texterna vara kvar på papper. Snabba vandringar upp och ner för banjons hals varvas med korta pauser, hugg, variationer på teman, envisa upprepningar. Och just att det är banjomusik är en extra poäng, han hamnar utanför gitarrgrävarna, bygger ett eget hus.

Ett par gånger lämnas banjon därhän. Det som låter som slagverk är, antar jag, piano, antagligen är han i kroppen, och hamrar på pianosträngarna som preparerats. Muterad gamelanmusik. Spännande. Och så finns det en inspelning av vatten. Regndroppar. Är det regn från Paris eller Orkney? Jag kommer att tänka på en annan plats, som borde intressera Daniel Higgs. Tuva. Sibirien. I Theodore Levins bok ”Where Rivers and Mountain Sing: Sound, Music and Nomadism in Tuva and Beyond” bifogas en Dvd med musik av gruppen Huun-Huur-Tu och andra tuvamusiker. Makalös musik med stränginstrument. Bland annat. Och så pratar de om vatten. Att vattnet kan berätta historier. En man sjunger med vattnet, en annan sjunger vinden.

Vad vattnet säger – just här – är ovisst. Men det sätter igång tankarna.

Fotnot: Skivan är enbart släppt på vinyl. Sex spår utan titlar. 500 exemplar.