Live at KKI
Barefoot Records 017 (Plugged)
Jesper Zeuthen Plus
Jesper Zeuthen Plus
Barefoot Records 018 (Plugged)

Publicerad: tors, 2012-11-08 19:40

Med de båda bolagen Ilk Music och Barefoot Records ges en bra insyn i den danska experimentella musiken som kretsar kring improvisation och jazz. Många av Ilks utgåvor har vi skrivit om här i Soundofmusic, och det är också det större bolaget av de båda. Barefoot tycks träda in i improvisationsmusikens och jazzens värld i högre utsträckning än tidigare. För ungefär ett år sedan uppmärksammade jag kvaliteten i dansk jazz här i Soundofmusic, och det är dags igen.

Utifrån musikerna på dessa skivor kan man dessutom ringa in många av Danmarks storheter under de senaste decennierna. Basisten Nils Davidsen har spelat med bland annat betydelsefulla Copenhagen Art Ensemble med Lotte Anker, saxofonisten Jesper Zeuthen var redan 1970 med i det experimentella rockbandet Blue Sun och sedan i Pierre Dørge New Jungle Orchestra där även trumpetaren Kasper Tranberg varit med. Och visst finns det kopplingar till slagverkaren Marilyn Mazur. Flera av dem har dessutom spelat med den nyligen bortgångne giganten John Tchicai.

Trumslagaren Stefan Pasborg är en av dem som spelat med just Tchicai. Sedan 2004 har Pasborg haft ett namn på den danska scenen. Med Free Moby Dick sticker han ut. Tillsammans med den litauiske saxofonisten Liudas Mockunas, finske saxofonisten Mikko Innanen och danske basisten Nicolai Much-Hansen tar han sig an låtar av riffkungar som Led Zeppelin, Black Sabbath och The White Stripes. Och det lyckas! Precis som föregångarna i svensk-norska The Thing fångar de in originallåtarna samtidigt som de vrider till dem i egen riktning i frijazzens tecken. The Things nivå och råhet når de inte, men blandningen mellan riff och de fria improvisationerna fungerar bra. Den släpigt tunga versionen av Sabbaths ”Iron Man” är kanon. Att de vågar sig på ”Paint it Black” är modigt, men de gör det med den äran, främst när man bara anar harmonierna.

Pianisten Jacob Anderskov har gett ut ett flertal skivor på Ilk och på den nya Granular Alchemy möter vi honom med den internationella kvartetten Agnostic Revelations med saxofonisten och klarinettisten Chris Speed, basisten Michael Formanek och trumslagaren Gerald Cleaver, där inte minst Cleaver har tidigare erfarenheter av den danska scenen då han också spelar med Lotte Anker.

Det handlar mestadels om jazz i det långa formatet. Spänning alstras i den inneboende motsättningen mellan det täta och det avslappnade. Låtarna flyter fram som organiska kroppar där solon får tid på sig. Om än musiken på många sätt är fri, finns begränsningar. Det böljar snarare än fylls med brottytor, det är väl egentligen bara i ”Sand” som de bryter upp rytmiken och det blir mer korthugget. Alla fyra är ypperliga musiker, Anderskov mångtonad och lyrisk, Formanek och Cleaver bygger framgångsrikt ett underliggande flöde och Chris Speed varierar mellan saxofon och klarinett. ”Granular Alchemy” är en bra skiva som bottnar mer i andlighet än i det expressiva.

Trumpetaren Kasper Tranberg och basisten Nils Davidsen har i olika konstellationer spelat med varandra sedan tidigt 90-talet. På duoskivan Zone Bleue vänder de sig koncentrerat inåt. Nio ganska korta låtar där de växelvis träder fram (ibland samtidigt), båda med stor klanglig tydlighet. Det är varierat och välspelat, olika tempon och intensiteter. Intressant är att de sällan spelar intill varandra, det finns hela till ett avstånd som skapar spänning och nya infallsvinklar. Det går dock aldrig så långt att de låter disparata. Såväl Tranberg som Davidsen dubblerar med keyboard. Med orgelsound ger keyboarden musiken en ytterligare dimension. De mikrotonala förändringarna i orgeln möts exempelvis i droniga "Niveje" upp med fint stråkspel av Davidsen.

Trion Angel är betydligt mer expressiv i sitt uttryck. Lika intensivt som på debuten på Ilk häromåret är det dock inte. Snarare bubblar det med plockade elgitarrtoner av Stephan Sieben, rörelser över trumsetet av Håkon Berre och tungt basspel – både med stråke och fingerspel – av Adam Pultz Melbye. Ibland är det som att gnisslande stillbilder fastnat, som att de står stilla och samtidigt för konstant oväsen. Men det explosiva väntar bakom hörnet, det skramlar och bråkar i båda av de två långa improvisationer som Live at KKI består av. Det är rått och stökigt med attityd från punken. Det är bra, men i de långa mullrande sjoken känner jag hur min fokusering släpper, energin liksom flyter ut i periferin.

Mest varierad är Jesper Zeuthen Plus, denna nya kvintett som leds av veteranen och altsaxofonisten Jesper Zeuthen. Med sin brinnande klang gör sig Zeuthen angelägen. Han skär genom lager av jazz och folkmusik, inte i första hand norsk utan snarare östeuropeisk eller klezmer. Ordnade partier möter fritt spel, men sällan löses strukturerna upp. Tvärtom är musiken mycket distinkt. Vid sin sida har Zeuthen den välspelande trumpetaren Kasper Tranberg som alltså återkommer här. I låtarna finns en rytmisk tydlighet där Adam Pultz Melbyes bas, Thomas Præstegårds trummor och inte minst Kristian Tangviks tuba bygger rytmiska melodier.

Sammantaget tecknar dessa fem skivor en varierad och färgrik bild av dansk jazz och improvisationsmusik. Från min horisont tycks den dessutom växa både musikaliskt och i antalet utövande musiker. Spännande!