Davenport Rabbit's Foot Propeller

Davenport
Rabbit's Foot Propeller
Three Lobed Recordings 015

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: tors, 2009-10-29 02:42

Davenport är ett löst sammanhållet kollektiv av musiker baserat i universitetsstaden Madison, Wisconsin. Under de senaste åren har man släppt en mindre flod av alltför begränsade CDR-, vinyl- och kassettupplagor, men det är bara helt nyligen som man med två skivor på olika bolag börjat nå ut utanför den innersta kretsen.

Vad de gör ljudmässigt bär en viss likhet med flera av de mest framträdande marginalartisterna på det eminenta skivbolaget Jewelled Antler och den mest abstrakta delen av den så kallade frifolkvågen. Den diffust klaustrofobiska känslan som karaktäriserar den här skivan och sättet att böja vagt folkinspirerade toner och droner får mig att tänka på Thuja och Franciscan Hobbies medan den söndertrasade och förvirrande abstrakta ljudbild som lika ofta infinner sig påminner mer om Flies Inside the Suns organiska ljudtapet. Men bandet har likväl en distinkt egen röst, vilket inte minst kommer sig av att man ovanpå allt detta placerar ett lager av udda, skev och rent av trasig folkmusik. Här återfinns en bräcklig bas men mitt i detta finns som sagt musiker som är minst lika intresserade av avantgarde som folk. Resultatet kan på långt håll te sig som ofokuserat och schizofrent då instrumenteringen är minst sagt mångfacetterad, och att påstå att musiken präglas av nyckfulla infall är inte precis någon överdrift.

"Rabbit's Foot Propeller" låter lite som ett imaginärt soundtrack till att gå i sömnen och den medföljande drömmen är inte precis den mest sprakande och lustfyllda man kan tänka sig, snarare en som handlar om att ta sig tid att sitta ner och reflektera. Eller kanske är det bara så att inom varje ton döljs skönhet som endast visar sig för den som tar sig tid att sitta ner och låta de meditativa ambitionerna skölja över en. Oavsett skäl blir jag som förtrollad och ser det som en ren gåva att få följa med till Davenports schizofrena, primitiva ljudlandskap. "Rabbit's Foot Propeller" är måhända inte bandets absoluta höjdpunkt men jag har likväl svårt att tänka mig en ljudupplevelse som är mer extraordinär.

(Publicerad 2005)