David Lynch/Alan Splet: Eraserhead

David Lynch/Alan Splet
Eraserhead
Sacred Bones SBR-3008

Av: Daniel Persson

Publicerad: fre, 2012-08-31 02:40

Det var många år sedan jag såg Eraserhead senast, jag minns den som suggestiv och obehaglig och det industriella ljudet som låg som en kuliss genom hela filmen. Nu har Sacred Bones återutgivit soundtracket på vinyl plus en sjua.

Soundtracket skapades av regissören David Lynch och hans medarbetare Alan Splet. Skivan inleds med ett dronespår som mycket väl skulle kunna vara något av Deathprod, mörkt och hotfullt. Sedan blir det bara ännu läskigare. Lynch och Splet har bland annat experimenterat hemma hos Lynch, ett favoritexperiment var när de fyllde ett badkar med vatten och stoppade en mikrofon i en flaska och sedan slog de flaskan mot badkaret. Detta hörs ett par minuter in i skivan. Mörka dronespår vävs samman med dialog och ljud från filmen (bl.a hundskall och extremt obehagliga barnskrik, se filmen!) och då och då dyker små melodier upp tagna från ett par låtar med Fats Waller, som huvudpersonen Henry i filmen älskar.

Det finns även en låt som är inspirerad av samme Fats Waller "In Heaven (Lady In the Radiator Song)" som i filmen sjungs av en kvinna som bor ett element, det är egentligen Pete Ives som sjunger väldigt ljust. Låten är skriven av Peter Ives och texten skriven av Lynch. Det är en vacker liten sång, om än lite läskig den med, den fungerar dock som en liten andningspaus för sedan blir det riktigt obehagligt igen.

På sjuan som medföljer skivan finns två låtar av Pete Ives, "In Heaven (Lady In the Radiator Song)" (igen) på ena sidan och på andra sidan "Pete's Boogie" som är en tidigare outgiven låt.

Det är som vanligt knepigt att lyssna på filmmusik utan sin egentliga kontext, men det är en utmärkt skiva för den som är intresserad av mörka drones med minst sagt märkliga field recordings.