David Toop Sound Body

David Toop
Sound Body
Samadhi Sound ss09

Publicerad: tors, 2010-01-07 11:04

David Toop har skrivit mycket om konsten att lyssna. Inte bara på musik; rum, miljöer, tystnaden. Den senaste boken, ”Haunted Weather: Music, Silence and History” (2004) handlar om den här typen av ämnen. Men även om möten mellan improvisationsmusik och modern teknik. Möten mellan kropp och musik. Ljudminnen. Ljudens möjliga eller egentliga mening. Inspelningen av ”Sound Body” påbörjades under arbetet med boken och skivan kan ses som ett syskon, eller förlängning, av ”Haunted Weather” och dubbelsamlingen på Staubgold som släpptes i samband med boken.

En tidig tanke var att det skulle vara en tyst skiva. Och den är tyst - men ljuden är många på de fem låtarna, samtliga mellan 10 och 15 minuter. 12 artister bidrar med musik och ljud som Toop har stöpt om i datorn. Vi hör till exempel Rhodri Davies (preparerad harpa), Clive Bell (flöjt), Haco (röst, kontaktmikrofoner m.m.), Gunter Muller (stenar), Lee Patterson (miljöinspelningar), Rafael Toral (feedback, oscillatorer), och Emi Watanabe (japanska flöjter). En hund, Missy, är med också. Och Toop spelar själv halvdussinet instrument, bland annat bas, gitarr och slagverk.

Jag ryggar inför att kalla det ambient. Det fungerar dåligt som avslappnande bakgrundsmusik. Det är ofta den tysta musiken som kräver mest. Man behöver lyssna aktivt för att komma in i ljudkroppen och då öppnar sig en fascinerande ljudvärld. Tiden känns som ett centralt tema, vissa ljud tittar kort förbi, försvinner för att återkomma, men det finns ingenting som stressar, instrumentens röster får lika stor plats, sida vid sida, lager på lager, och talar med olika frekvenser och färger utan att stöta bort varandra.

David Toop säger att han arbetar och tänker som en bildkonstnär och musiken är extremt visuell. Det första spåret har den träffande titeln ”Falling Light”. Jag ser färger framför mig, föremål som rör sig, kanske på grund av öppenheten i musiken. Och faktumet att skivan är skapad i dator glöms bort. Känslan är snarare att det är en inspelning nära jorden, med mikroskopiska organismer som bubblar och bergsmassiv som förflyttas. En geologisk dimension. Musik som lämnar hårddisken, cd-skivan, och tränger in i naturen. Förenas med atmosfären.