Live In Mimer
Ideal 034
Dead Letters Spell Out Dead Words
Old ghosts, New ghosts, All ghosts
Ideal 029

Publicerad: tis, 2009-11-24 11:04

Senast jag bevittnade en konsert med Dead Letters Spell Out Dead Words var på kulturhuset Underjorden i Göteborgsförorten Gamlestaden. Det var ett kompakt mörker i lokalen. Thomas Ekelund - mannen bakom DLSODW - satt på golvet omringad av levande ljus och mixtrade emellanåt med prasslande föremål (antagligen papper av något slag) som han eldade upp då och då. Det var som sagt svårt att se, men det var någonting rituellt i konserten som tilltalade mig, och helheten var mycket starkare än när Ekelund enbart haft sin laptop på ett bord.

På ”Live At Mimer” - inspelad under Norbergfestivalen 2004 - hamnar man i den riktiga underjorden. I en övergiven gruva kan man under några sommardagar lyssna på elektronisk musik i en ovanlig miljö. Mimer heter huvudscenen, där maskinerna och industrilandskapet är kvar, musiken vandrar mellan betong, rost och fukt, och publiken står, sitter och ligger i prång och på olika platåer. Mimer är för övrigt namnet på jätten som enligt asatron vakar över vishetens källa vid Yggdrasils fot. Oden offrade sitt ena öga vid Mimer för att få veta varför hans två bröder var försvunna. Hu.

Thomas Ekelunds första Dead Letters-album ”11 Instances of Dead Letters + Words” (Ideal, 2003) fick igång mina associationer till marina områden. Ungefär som att sjunka ner i vattengravar i dykdräkt och långsamt rulla runt bland märkliga krabbor, hålögda fiskar och någonstans bortom vattnet och sanden se solens förrädiska strålar. Vilket i kombination med fältinspelningar, skrivljud på papper, och vad man något förutsägbart skulle kunna döpa till rymdklanger gjorde det till en spännande ambient/electronica-resa.

Material från debutplattan spelas även i Mimer. Och även om jag tyvärr aldrig besökt Norbergfestivalen hörs det att det är en helt annan akustik än i vanliga konsertlokaler. Det passar Dead Letters Spell Out Dead Words perfekt. En känsla av eko infinner sig och musiken har andra skikt, det låter som låtarna vandrar in och ut ur trånga tunnlar och vibrerar mot föremål och kastas mot hårda golv, väggar och tak. ”Untitled #2” kunde nästan vara en fältinspelning från en fabrik med metalliska klanger som möter varandra. ”Have I Ever Told You...” och ”Tell Laura I Loved Her” är baserade på melodier i högre utsträckning. Här finns även spår som riktar in sig på små detaljer, ett slags registrerande av ljud. ”...How Good It Feels To Hold You” och ”In Perfect and Imperfect Circles” är mer av dronekaraktär.

Den sistnämnda och ett par andra låtar är även med på nya studioalbumet ”Old Ghosts, New Ghosts, All Ghosts” som spelades in 2004 - men som försenats av någon anledning. ”In Perfect and Imperfect Circles” går rakt in mig. Möjligtvis för att den påminner om ett Godspeed You! Black Emperor-intro med trasiga frekvenser och extremt suggestiv aura. Mimerkänslan finns kvar till viss del på hela skivan, många likheter med debutplattan, men det är mörkare stämning och tätare atmosfär. Kanske påverkas jag av titeln, men det känns som Ekelund försöker skrämma bort spöken och envetna minnen, cirklar är ett tema i andra låtar, och det är som musiken ofta cirklar runt någonting osynligt. Dröjer sig kvar. Penetrerar känslor. Ett par korta spår utan titlar förbryllar mig en aning. Känns lite onödigt. Samtidigt har de funktionen av små andningshål, pauser innan nästa djupa blick ner i brunnen.

Det är en bra skiva. Många rum att gå in i. Varma melodier tittar förbi, ett kort tag, krossas av sönderklippt industri, seismologiska vibrationer och suggestiva dronepartier. För maximal effekt, höj volymen, släck alla lampor. Tänd några stearinljus och följ skuggorna.

Fotnot: ”Live At Mimer” går att ladda ned gratis på Idealhemsidan. Den släpps i 200 vanliga exemplar också.