Death Trip Pain is Pain

Death Trip
Pain is Pain - The Complete Death Trip 1988-1994
Ektro / Karika Mistika Ektro-069/Karmi-033
(punk)

Publicerad: tors, 2012-01-26 01:10

Mot slutet av 80-talet kände några av medlemmarna i det finska hardcorebandet Terveet Kädet att det var dags att röra sig tillbaka mot rötterna. Musikerna ställde in siktet på ur-metalens vagga och ur den förflyttningen föddes bandet Death Trip. Deras furiösa och monotona hybrid av punk, metal och noiserock fick snabbt ett rykte om sig och etablerade bandet som en av de mest skrämmande liveakterna i Finland. Ryktet till trots släppte de endast tre sjutumssinglar mellan åren 1988-1994. Nu är rubbet samlat och återutgivet på skivan Pain is Pain. Förutom de tre singlarna på det finska indiebolaget Bad Wugum har man skrapat ihop livematerial och tidigare outgivna demospår.

Bandets uttryck är enkelt; monotona riff, brötiga gitarrer och hamrande trummor varvas med ångestvrål och infernaliskt mässande. Allt dökött är bortskuret och deras effektiva bastardmusik är lika drabbande som riffen är primitiva. Det är lätt att dra paralleller till band Brainboms och Big Black, men i musiken finns också spår av Spaceman 3:s repetitiva rock och The Cramps antagonistiska musik.

Det är dystert, hårt och allmänt jävligt. Låten Chainsaw Godess rusar fram i 120 knyck och krossar allt som hamnar i dess väg medan den doomiga Deep Red är en långsam historia där sångaren Veli-Matti "Läjä" Äijälä plågad kvider fram orden mot gnisslande gitarrinoise. Tempot växlar ofta mellan två lägen, långsamt eller snabbt och skivan fortsätter med låtar som Please Skin me Alive, Death Trip och We´re Gonna Die Tonight. Och utan crescendon och några större variationer i tonen maler man sakta ned den mest patchade krustpunkare i brygga.

Livespåren är totalt lo-fi och låter stundtals riktigt förskräckligt. Det är samtligt ett dokument som skapar förståelse för hur otyglat och kaotiskt det antagligen var att uppleva Death Trip live. Adderar man rekvisita som latexmask, fluktartrenchcoat och köttyxa är det lätt att föreställa sig hur bandets rykte uppstått.

Death Trips monotona och kusliga musik har varit en inspirationskälla för många finska band och musiker. Det sägs att Circle aldrig skulle funnits utan Death Trip. Att Steel Mammoth, ett annat Ektro-band, lyssnat på Death Trip råder det ingen tvekan om. Och att det är Ektro-bossen Jussi Lehtisalo och Karkia Mistika-chefen Jyrki Laiho som återutgivit Death Trips musik är inte särskilt underligt, eftersom bådar spelar i Circle. Och det är bara att konstatera att det finska skräckpunkkabinettet fortfarande tål dagsljus.