Diatribes & Abdul Moimême

Diatribes & Abdul Moimême
Complaintes de marée basse
Insubordinations INSUBCD02

Publicerad: ons, 2010-12-15 12:36

Schweiziska duon Diatribes består av D´Incise på laptop, slagverk, diverse elektronik och Cyril Bondi på trummor. De spelar en krängande böljande musik som framgångsrikt blandar akustiska klanger med rostkantad elektronik. Det skaver, knuffas, bråkas och känns allmänt otryggt. Det är som om de hade transplanterat något av nervsystemet från den tidiga upproriska fria improvisationsmusiken. Anarko-impro.

Duon bildades för ungefär fem år sedan och har sedan dess haft en rad samarbetsprojekt, bland annat med Barry Guy. Denna CD är inspelad i Lissabon tillsammans med gitarristen Abdul Moimême. Han för med sig två preparerade gitarrer och diverse metallgrejer till det gemensamma boet. Den metalliskt-akutiska klangen som rytmiskt kan bölja som i en snedtänd gamelangorkester ger skivan sin karaktär. Det är mjukt och hårt på samma gång.

Rörelserna i musiken är famlande, trevande och inriktade på ständiga klimax. De kommer också. Det är ett möte fyllt av passager, där musikerna finner varandra i ganska enkla figurer. Rytmer bultar uppfordrande, metallklangerna skapar en dramatisk scenografi. De hanterar stegringarna och vägarna dit på samma förrädiskt enkla sätt. Även om ljuden trängs med varandra ryms lyssnaren mer än väl. Det är en ovanligt utåtriktad musik.
Samtidigt känns det som om de har ett budskap, om än allmänt, som riktar sig mot de upphaussade kulturella uttrycken i konsumtionssamhället.

Det är ingen tillfällighet att skivbolaget redan i sitt namn vägrar underordna sig och därtill på hemsidan valt en paroll för verksamheten: ”A bas la société spectaculaire marchande.” Att vilja störta det spektakulärt kommersiella samhället indetifierar dem som medlemmar i samma familj som Staalplaats serie Mort aux vaches (Ner med borgarna!). Musiken är också besläktad. Skavande elektrokustiska föreställningar som skär, och där brytpunkterna är många. En musik som vägrar foga in sig och foga ihop sig. Men utan demonstrationstågets trosvisshet.