Dieb13/ Mats Gustafsson/ Martin Siewert (Fake) The Facts

Dieb13/ Mats Gustafsson/ Martin Siewert
(Fake) The Facts
Editions Mego deMego023

Publicerad: ons, 2011-12-21 15:18

[nya kamrater] Snabbt hittade Mats Gustafsson nya vänner när han lämnade svenska Skåne för Wien och Österrike. Dieb13, eller Dieter Kovacs som han egentligen heter, finns redan med i bandet Swedish Azz och Martin Siewert har han på olika sätt samarbetat med sedan dess. Nu finns det första resultatet på skiva och även om det inte representerar ett stort brott i den gustafssonska karriären har han utan tvekan triggats av sina nya spelkamrater. I grund och botten är (Fake) The Facts en noiseskiva, men det finns framstående inslag som förflyttar musiken åt andra håll. Som när Martin Siewerts elgitarr i sin tyngd och taggighet för in psykedeliska rockelement, eller Gustafssons stötiga sopransaxofon fragmenterar i bästa improv-stil. Märkligt är hur detaljerna trots allt träder fram i den massiva och närskådande ”Zoom” och sedan blir något helt annat med en melodisk gitarr som bärande fundament. Spänningen bygger hela tiden på hur de tre tillför material, hur de lägger samman och skapar ett gemensamt sound. När Gustafsson går över till elektronik är det tydligt hur viktiga hans saxofoner är, hans elektroniska klanger är alltför nära besläktade med Siewerts och Dieb13:s mer mullriga sound. Av de tre låtarna håller jag inledande ”Fact” som den främsta. Gustafssons slidesaxofon ritar upp streck i den skrovliga miljön. Hur Dieb13 med sin skivspelare frångår den loopade känslan är talande för hans drivna musikalitet. Musiken är enastående intensiv men ändå tillbakahållen på något sätt. Stillastående dyker upp som begrepp i tanken när jag försöker hitta ord, samtidigt är det fullt av detaljer. Motsägelsefullt? Javisst. Men genomträngande bra.